Κυριακή 3 Απριλίου 2016

Ο Φαμπρ παραιτήθηκε μετά από συντονισμένη επίθεση.



Ο Φαμπρ παραιτήθηκε μετά από συντονισμένη επίθεση.
Πάλι καλά που το κατάλαβε και ‘’την έκανε με ελαφρά πηδηματάκια’’
Adios
    Ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδης Μπαλτάς με δήλωσή του επιβεβαίωσε την παραίτηση του Γιαν Φαμπρ από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ και επεσήμανε ότι η απόφαση του Βέλγου ήταν «αποτέλεσμα της συντονισμένης επίθεσης που δέχτηκε από πολιτικά κόμματα, Μ.Μ.Ε. και μέρους του καλλιτεχνικού κόσμου».
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
    "Με μεγάλη του λύπη ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κος Αριστείδης Μπαλτάς, έλαβε την ακόλουθη επιστολή παραίτησης:
    «Με την παρούσα, εγώ, ο Jan Fabre, παραιτούμαι από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή (curator) του Ελληνικού Φεστιβάλ. Αποδέχτηκα την πρόταση του Υπουργού Πολιτισμού της Ελλάδας να προβώ σε καλλιτεχνικές επιλογές με πλήρη ελευθερία. Αυτό δεν φαίνεται να είναι πλέον δυνατόν στην Ελλάδα. Δεν επιθυμώ να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο προσήλθα με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτή καρδιά. Εύχομαι στους Έλληνες καλλιτέχνες καλή τύχη στη δουλειά τους και στο Φεστιβάλ τους».
Jan Fabre, 2 Απριλίου 2016
    Στο σημείο αυτό, πρέπει να επισημανθεί ότι ο Jan Fabre προσήλθε ουσιαστικά ως εθελοντής για να συνεισφέρει στην Ελλάδα της κρίσης. Με αυτό κατά νου, ανέλαβε να οργανώσει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα το Ελληνικό Φεστιβάλ αυτοπεριορίζοντας το σύνολο των οικονομικών του αξιώσεων στο ποσό των 20.000 ευρώ για κάθε χρόνο που θα παρείχε τις υπηρεσίες του, τόσο ως καλλιτεχνικός υπεύθυνος του θεσμού, όσο και για τις παραγωγές της ομάδας του.
    Η επιλογή της παραίτησης υπήρξε αποτέλεσμα της συντονισμένης επίθεσης που δέχτηκε ο Jan Fabre από πολιτικά κόμματα, Μ.Μ.Ε. και μέρους του καλλιτεχνικού κόσμου. Οι επιτιθέμενοι χαρακτήρισαν συλλήβδην ως ανθελληνικό ένα δομημένο τετραετές πρόγραμμα, το οποίο αποσκοπούσε όχι απλώς στη διεύρυνση του ούτως ή άλλως διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ, αλλά και στη διεθνοποίηση της ίδιας της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Θεώρησαν persona non grata έναν διεθνώς  καταξιωμένο δημιουργό και απαξίωσαν συνολικά και οργανωμένα το καλλιτεχνικό του έργο καταρρακώνοντας έτσι κάθε έννοια ελευθερίας στην καλλιτεχνική έκφραση. Σε απόλυτο συγχρονισμό, Μ.Μ.Ε., αποσπασματικά και στοχευμένα εστίασαν σε ένα ελάχιστο σημείο ενός έργου του, παράγοντας πλήρως παραπλανητικές εντυπώσεις και παίζοντας με το δημόσιο αίσθημα.
    Οι βεβιασμένες αντιδράσεις των καλλιτεχνών, πριν καν ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μέσα μάλιστα από την παραπειστική επιχειρηματολογία περί αφελληνισμού του θεσμού, οδηγούν σε θλιβερούς συνειρμούς σε σχέση τόσο με την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όσο και με την επιδιωκόμενη θέση της στο σύγχρονο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
    Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ενδιαφέρουσα αντιστροφή αυτού που κατά κανόνα συμβαίνει στην ανθρώπινη ιστορία, όπου οι πνευματικές δυνάμεις διεκδικούν την ελευθερία του λόγου και υπεραμύνονται αυτής έναντι της πολιτικής εξουσίας. Στη δική μας ιστορία φαίνεται δυστυχώς να συνέβη το αντίστροφο.
    Εξυπακούεται ότι ο Υπουργός σε συνεργασία με το Δ.Σ. του Φεστιβάλ θα αναλάβει άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την καλύτερη δυνατή λειτουργία του θεσμού."
ΑΥΤΑ ΠΡΟΗΓΗΘΗΚΑΝ ΤΗΣ ΠΑΡΑΙΤΗΣΕΩΣ
Και ο ΣΥΡΙΖΑ «αδειάζει» Φαμπρ: «Εχει άγνοια, είναι ελλιπώς ενημερωμένος».
Ακόμη ένα ‘’ΚΡΑΜΕΡ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΡΑΜΕΡ’’.
Όσο το σκέφτομαι, τόσο μου έρχεται στο μυαλό εκείνη την αριστουργηματική ταινία που χρηματοδότησε το ‘’Κεντρο Κινηματογράφοι’’ επι ΠΑΣΟΚ, και που η τηλεοπτική της προβολή διεκόπη κατόπιν χιλιάδων μηνυμάτων διαμαρτυρίας….
Εννοώ την ταινία ‘’Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι’’. ΤΗΝ ΘΥΜΑΣΤΕ ?????

    Ενα μεγαλοπρεπές «άδειασμα» επεφύλαξε στον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά και στην επιλογή του, τον Γιαν Φαμπρ ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ! «Ελπίζουμε να κατάλαβαν την αστοχία τους» τονίζει το τμήμα Πολιτισμού του κόμματος.
    Μετά τις θυελλώδεις αντιδράσεις από όλα σχεδόν τα κόμματα, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε μια ανακοίνωση-κόλαφο τόσο για τον κ. Μπαλτά όσο και για τον κ. Φαμπρ τον οποίο ειρωνεύεται ευθέως.
    Στην ανακοίνωση υπό τον τίτλο «Για το Ελληνικό και (ανέκαθεν διεθνές) Φεστιβάλ», χαρακτηρίζονται ως «αναμενόμενες» οι αντιδράσεις για τον Φαμπρ. Και όχι μόνο αυτό αλλά κατακεραυνώνει τον κ. Μπαλτά λέγοντας πως «οφείλει κάποια στιγμή, το Υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς, και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ».
    «Οι αντιδράσεις που προκάλεσε στον κόσμο του θεάτρου και σε όσους μετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στο καλλιτεχνικό πεδίο, το θεωρητικό πλαίσιο της τετραετούς θητείας του Γιαν Φαμπρ στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης, ήταν αναμενόμενες, παρ όλη την υπερβολή τους» αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.
    Προσθέτει μάλιστα πως «δυστυχώς, αφού διανύσαμε τους προηγούμενες μήνες παγιδευμένοι σε μια προσωποκεντρική πόλωση (με πέτρα του σκανδάλου τον κ. Γ. Λούκο), βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια νέα προσωποκεντρική αντίληψη για το Φεστιβάλ».
    Το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει:
    «Δεν αμφισβητούμε την αξία και το διεθνές κύρος του Γιαν Φαμπρ, οφείλει ωστόσο, κάποια στιγμή, το Υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς, και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ».
     «Οφείλει το Υπουργείο Πολιτισμού να παρουσιάσει μια αξιοπρεπή επιλογή και να μην δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ».
    «Το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η περιγραφή του θεωρητικού πλαισίου, έτσι όπως εκφράστηκε από τη συνέντευξη Τύπου, υπήρξε μερική, πρόχειρη και οπωσδήποτε ανισοβαρής τόσο ως προς το πληροφοριακό μέρος, όσο και ως προς την κατηγοριοποίηση των στόχων».
    «Η άγνοια του ελληνικού καλλιτεχνικού πεδίου από τον νέο διευθυντή (ή επιμελητή, όπως προτιμά να αυτοπροσδιορίζεται) είναι αναμενόμενη και συγγνωστή. Ωστόσο αυτή δεν μπορεί να μετατρέπεται σε απαξίωση του εγχώριου δυναμικού και αποκλεισμού του από έναν σημαντικό δημόσιο θεσμό. Η τολμηρή σύνθεση, έστω κι αν γίνεται με όρους χρονικής πίεσης, έχει τις δυνατότητες να εντάξει ανεκβίαστα, δίκαια και χωρίς τα παραδοσιακά συμπλέγματα μειονεξίας, το ελληνικό έργο  και τους Έλληνες δημιουργούς στον φυσικό τους χώρο‒το διεθνές καλλιτεχνικό πεδίο. Ο κύριος Φαμπρ οφείλει να καλύψει το κενό της ελλιπούς ενημέρωσής του και να συνεργαστεί τόσο με τους καταξιωμένους όσο και με τους νεότερους Έλληνες δημιουργούς.
    «Ελπίζουμε πως το υπουργείο Πολιτισμού και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής έχουν καταλάβει την αστοχία τους και ζητάμε να προχωρήσουν το ταχύτερο σε ενέργειες που θα εξασφαλίσουν ουσιαστική διεύρυνση και εμβάθυνση του προγράμματος, με αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών παραγωγών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, πράγμα που αποτελεί πάγια θέση μας και μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος. Οι ελληνικές συμμετοχές θα πρέπει να αναπτυχθούν στους χώρους που είναι οργανικά και διιστορικά συνδεδεμένοι με το Φεστιβάλ.
    Ελπίζουμε πως το υπουργείο Πολιτισμού και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής έχουν καταλάβει την αστοχία τους
    Ζητάμε επίσης εμφατικά να υπάρξει διαφανής και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των ήδη υπαρχουσών καλλιτεχνικών προτάσεων έτσι ώστε να καταγραφούν τόσο τα κριτήρια επιλογής, όσο και η αισθητική και θεωρησιακή δυναμική τους.  Η διαφάνεια, η αξιοκρατική κρίση και η δημόσια λογοδοσία να αποτελέσουν γνώμονα για τη λειτουργία του Φεστιβάλ στο μέλλον, τόσο όσον αφορά τις καλλιτεχνικές επιλογές, όσο και την οικονομική και διοικητική λειτουργία του. Γι’ αυτό το τελευταίο θεωρούμε επίσης αναγκαίο τον άμεσο διορισμό οικονομικού-γενικού διευθυντή στο Ελληνικό Φεστιβάλ.
    Ζητάμε ταυτόχρονα η διοίκηση να διασφαλίσει τους όρους εργασίας των καλλιτεχνών ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, με όποιο μανδύα.
    Το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να μετονομασθεί σε Διεθνές για τον απλούστατο λόγο ότι ανέκαθεν πληρούσε αυτή τη διάσταση. Η διεθνοποίηση ενός τέτοιου θεσμού συμβαίνει μέσα από την ανάγνωση του ελληνικού καλλιτεχνικού έργου και τη γόνιμη και ισότιμη συνομιλία ελληνικών και διεθνών παραγωγών, ώστε το εγχώριο δυναμικό να εντάσσεται οργανικά στο διεθνές θεατρικό και καλλιτεχνικό πεδίο ανασυγκροτώντας το.
Γεωργιάδης προς Μπαλτά: Δεν υπήρχαν Ελληνες καλλιτέχνες και διανοούμενοι με επαρκή προσόντα;
    Ο Αδωνις Γεωργιάδης κατέθεσε την Παρασκευή επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, αναφορικά με τη λογική της «διεθνοποίησης» των ελληνικών φορέων Πολιτισμού που προτάσσει ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδης Μπαλτάς με τις τελευταίες αποφάσεις του.
    Ειδικότερα, ο κ. Γεωργιάδης κάλεσε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού να απαντήσει γιατί απηύθυνε πρόσκληση στον Βέλγο Jan Fabre να αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ενώ τη συγκεκριμένη θέση θα μπορούσαν να καλύψουν Έλληνες καλλιτέχνες και διανοούμενοι, με ικανά και επαρκή προσόντα.
    Ο Αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας υπενθύμισε δε ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και πολιτικός προϊστάμενος του κ. Μπαλτά είχε θέσει ως βασική προτεραιότητα στο κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσω του Πολιτισμού, ιδίως σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης.
Aναλυτικά η ερώτηση:
    «Θέμα: Αναφορικά με τη λογική της «διεθνοποίησης» των ελληνικών φορέων Πολιτισμού που προτάσσει ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού
    Τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα τις τελευταίες μέρες αναφορικά με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου δε διαφαίνεται πως θέτουν τα υγιή θεμέλια στο να επιτευχθεί «μια δημιουργική ισορροπία μεταξύ της συνέχειας και της καινοτομίας» (Συνέντευξη τύπου, Ενημερωτικός Φάκελος Δημοσιογράφων, 29.03.2016).  Είναι εμφανές ότι, ο Υπουργός Πολιτισμού διά μέσου άστοχων και πρόχειρων βηματισμών επιχειρεί να θολώσει το τοπίο, προκειμένου να καλύψει το γεγονός ότι δεν έχει ολοκληρωμένη πολιτική ατζέντα. Οι παραπάνω ενέργειες κορυφώθηκαν με την παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού σε μια προσπάθεια αποκλιμάκωσης της έντασης.
    Η λογική της «διεθνοποίησης» στους ελληνικούς φορείς Πολιτισμού είναι, καθώς φαίνεται, πάγια θέση του Υπουργού Πολιτισμού, αφού πολλοί νέοι Διευθυντές και μέλη σε διάφορους φορείς πολιτισμού, προσωπικές επιλογές του κ. Μπαλτά, δεν είναι Έλληνες. Η λογική αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον κυβερνητικό σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και πολιτικός προϊστάμενος του κ. Μπαλτά έθεσε ως βασική προτεραιότητα στο κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ τη δημιουργία θέσεων εργασίας μέσω του Πολιτισμού, ιδίως σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης.
    Συνεπώς ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
    Στη βάση ποιας λογικής το Υπουργείο Πολιτισμού απηύθυνε πρόσκληση στον Βέλγο καλλιτέχνη Jan Fabre, να αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (πρώην Ελληνικό Φεστιβάλ, Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου) για τα έτη 2016­-2019;
    Δεν υπήρχαν, κατά την κρίση σας, Έλληνες καλλιτέχνες και διανοούμενοι με ικανά και επαρκή προσόντα, που να μπορούν να καλύψουν τις παραπάνω θέσεις, ιδίως σε μια περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης, όπου ο Πολιτισμός, με βάση το κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, πρέπει να συνιστά και πηγή παραγωγής πλούτου και θέσεων εργασίας;»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου