Η ΠΡΩΤΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αντιναύαρχος ε.α. Β. Μαρτζούκος ΠΝ Επίτιμος Διοικητής Σ.Ν.Δ. Πρόεδρος ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.
Η νέα Κυβέρνηση άρχισε το έργο της με
καλούς οιωνούς. Οι Έλληνες την εμπιστεύονται έμπρακτα αφού ενέκριναν το
πρόγραμμά της και της παρεχώρησαν αυτοδυναμία, προκειμένου να το εφαρμόσει
αποτελεσματικά. Το νέο κυβερνητικό σχήμα φαίνεται ότι διαθέτει εν γένει την
απαιτούμενη επάρκεια, οργάνωση αλλά και την βούληση να επιταχύνει τον βηματισμό
της χώρας σε σειρά ζωτικών τομέων με αιχμή την οικονομική ανάπτυξη και την
εσωτερική ασφάλεια. Παρά την προαναφερθείσα ελπιδοφόρα αρχή της κυβερνητικής
θητείας, εκφράζεται κατωτέρω η έντονη ανησυχία ως προς δύο εξ ίσου ζωτικούς
τομείς, στους οποίους τα πρώτα δείγματα δεν είναι τα αναμενόμενα.
ΑΜΥΝΑ
Με την τουρκική πολιτική και στρατιωτική
απειλή να γιγαντώνεται και να διεκδικεί ευθέως την εθνική κυριαρχία και τα
κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδος και Κύπρου, προβαίνοντας σε διαρκώς κλιμακούμενες
προκλήσεις, η άμυνα της χώρας απουσίαζε
ουσιαστικά από την προεκλογική αντζέντα της ΝΔ. Οι συμμαχίες και οι
στρατηγικοί «άξονες» είναι σκόπιμοι και επιθυμητοί αλλά η στρατιωτική
αυτοβοήθεια αποτελεί προϋπόθεση αξιόπιστης αποτροπής. Οι σύμμαχοι με γνώμονα τα
εθνικά τους συμφέροντα, την σταθερότητα της περιοχής και την ευημερία τους (και όχι
απαραίτητα το Διεθνές Δίκαιο), είτε
πιέζουν την πλέον αδύναμη πλευρά είτε χωρίζουν τα δύο μέρη μετά από δημιουργία
τετελεσμένων. Με δεδομένες τις τουρκικές
φιλοδοξίες, διεκδικήσεις και πρακτικές, τυχόν σκέψεις πολιτικών διαπραγματεύσεων με όρους «win – win» ή «casan –
casan» αποτελούν ουτοπία. Τυχόν πολιτικές
ελπίδες αμοιβαίας μειώσεως των εξοπλισμών (εμείς το πραγματοποιούμε προ
πολλού μονομερώς),
κινούνται στα όρια της πολιτικής αφέλειας και αποδεικνύουν δυστυχώς ότι δεν
έχει κατανοηθεί η φύση και ο χαρακτήρας της τουρκικής απειλής.
Μετεκλογικά δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής
αντιληπτό κάποιο ολοκληρωμένο στρατηγικό αποτρεπτικό σχέδιο αντιμετωπίσεως της
απειλής, δεδομένου ότι η εξωτερική εξισορρόπηση δεν αρκεί. Οι παράμετροι ενός
τέτοιου σχεδίου δεν είναι όλες απαραιτήτως δαπανηρές, ενώ κάποιες εξ αυτών
ενέχουν και αναπτυξιακή διάσταση. Σε κάθε περίπτωση στον τομέα της άμυνας,
δίδεται η εντύπωση της αντιμετωπίσεως συνήθους ρουτίνας και όχι μίας επικείμενης εθνικής διακρατικής κρίσεως
με απρόβλεπτες συνέπειες για Ζωτικά μας Εθνικά
Συμφέροντα.
Αντί της αναμενομένης εξαγγελίας αμέσου και
συνολικής αναθεωρήσεως ορισμένων προτεραιοτήτων, λόγω εκτάκτων εθνικών αναγκών
(π.χ. στον τομέα θητείας, εφεδρείας, εξοπλισμών, αμυντικής
βιομηχανίας, Δομής Διοικήσεως, Δομής Δυνάμεων, στοιχειώδους κινητοποιήσεως
ελληνισμού κ.λπ.),
πληροφορούμεθα από το ΦΕΚ 3193/17 – Ιουλίου – 2019, ότι
μία από τις πρώτες και επείγουσες «μεταρρυθμιστικές» κυβερνητικές πρωτοβουλίες
ήταν η θέσπιση καθηκόντων Γενικού Γραμματέως στο Υπουργείο Άμυνας ο οποίος
μεταξύ άλλων «συντονίζει τις γενικές διευθύνσεις,
διευθύνσεις του Υπουργείου και τα γενικά επιτελεία των τριών κλάδων των ενόπλων
δυνάμεων».
Με δεδομένη την πολιτική
πρωτοκαθεδρία στο ΥΕΘΑ (Υπουργός, Υφυπουργός, θεσμικά
όργανα όπως το ΣΑΜ, ΕΠΥΕΘΑ κ.λπ.), η ανωτέρω πρόβλεψη το μόνο
το οποίο θα προκαλέσει είναι σύγχυση και βέβαιη υποβάθμιση του ρόλου του Α/ΓΕΕΘΑ, αφού
αποτελεί «σφήνα» σε κατ’ εξοχήν αρμοδιότητές του. Αλήθεια, εάν οι κλάδοι των ΕΔ δεν
συντονίζονται επαρκώς ποιος θα φέρει την ευθύνη ο Γενικός Γραμματεύς
ή ο Α/ΓΕΕΘΑ; Θα
ανέμενε κάποιος μία τέτοια διάταξη από αριστερή κυβέρνηση (που
αρέσκεται στους «κομισάριους» εντός των ΕΔ) αλλά ποτέ από την ΝΔ και μάλιστα σε μία περίοδο που απαιτεί
ισχυρό ρόλο του Α/ΓΕΕΘΑ. Μία πρώτη ερμηνευτική ανάγνωση της κινήσεως
αυτής είναι ότι είτε δεν υπάρχει εμπιστοσύνη στον συντονιστικό ρόλο των κλάδων
από τον Α/ΓΕΕΘΑ, είτε ότι ακόμη ενυπάρχει στο μυαλό κάποιων
το «σύνδρομο της Επταετίας»
ένεκα του οποίου οι αρμοδιότητες του Α/ΓΕΕΘΑ θα
πρέπει να ψαλιδίζονται ή να επιτηρούνται στενά σε βάρος ασφαλώς του κύρους του,
της στρατιωτικής δεοντολογίας και τελικά της μαχητικής ικανότητος των ΕΔ. Το Υπουργείο Άμυνας έχει διακριτές ιδιαιτερότητες (που
σχετίζονται με την στρατιωτική ιδιαιτερότητα) ως προς τα υπόλοιπα Υπουργεία στα οποία ενδεχομένως είναι
δόκιμος ο θεσμός του Γενικού Γραμματέως.
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Κος Πρωθυπουργός έχει επισημάνει κατ’
επανάληψη ότι το δημογραφικό ζήτημα αποτελεί «βόμβα» στα εθνικά και κοινωνικά
μας θεμέλια. Πράγματι με δείκτη
γονιμότητος 1.28 η Ελλάς έχει εισέλθει σε μη αναστρέψιμο δημογραφικό υπαρξιακό ζοφερό μέλλον (με ότι
αυτό συνεπάγεται για την οικονομία, την εργασία, την άμυνα, την ασφάλεια, τις
παραμεθόριες περιοχές, την κοινωνική συνοχή, τις συντάξεις, το ασφαλιστικό
κ.λπ.), εκτός
εάν κάτι μεταβληθεί άμεσα και δραστικά, ως απόρροια ενός συνολικού σχετικού
κυβερνητικού προγράμματος.
Το σύνθετο πρόβλημα της δημογραφίας άπτεται
του αξιακού συστήματος και προτύπων, της παιδείας, των ηθών και εθίμων, της
οικονομίας, της ενημερώσεως και διαφωτίσεως της κοινής γνώμης, σειράς
στοιχειωδών παροχών και υπηρεσιών
στηρίξεως των πολυτέκνων Ελλήνων πολιτών κ.λπ.. Σε κάθε περίπτωση η
επίδοση επιδόματος γέννας είναι
ορθή αλλά εάν αποτελεί μεμονωμένο μέτρο, το όλο θέμα απαξιώνεται, υποβαθμίζεται
και καταδικάζεται σε αποτυχία και η Ελλάς αντίστοιχα σε αυτοχειρία. Ανάμεσα στα
τόσα Υφυπουργεία τα οποία η νέα Κυβέρνηση έχει θεσπίσει, θα ήταν απόλυτα θεμιτό
και αναμενόμενο, για συμβολικούς και ουσιαστικούς λόγους, να δημιουργηθεί Υφυπουργείο Δημογραφίας,
το οποίο θα εκαλείτο να επιτελέσει τιτάνιο και πολύπλευρο έργο, προ της
ελεύσεως μοιραίων επιπτώσεων στο εγγύς μέλλον (και σε συνδυασμό με την
παράνομη μετανάστευση).
Ελπίζω ότι οι ανωτέρω επισημάνσεις θα
προκαλέσουν ανάλογο προβληματισμό και αντίστοιχες διορθωτικές αποφάσεις.
Αποτελεί επιθυμία κάθε συνετού πολίτου η επιτυχία της νέας Κυβερνήσεως για το
καλό της Ελλάδος. Η καλοπροαίρετη κριτική επιβάλλεται καθώς και η παροχή
συμβουλευτικής συνδρομής, από θεσμικά όργανα αλλά και από δεξαμενές σκέψεως
όπως το ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ., αρκεί η
Κυβέρνηση να το ζητήσει αλλά και να διαθέτει ευήκοον ους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου