Τετάρτη, 26 Ιουλίου 2017

Με φορτηγά-κλώνους και με τη συμβολή υπαλλήλων η διακίνηση των λαθραίων τσιγάρων



Με φορτηγά-κλώνους και με τη συμβολή υπαλλήλων η διακίνηση των λαθραίων τσιγάρων
http://makthes.gr/
Του Κώστα Καντούρη kantouris@hotmail.com
    Φορτηγά – κλώνους για την ασφαλή μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων λαθραίων τσιγάρων στην ελληνική αγορά είχαν διαμορφώσει, με τη καθοριστική συμβολή δημοσίων υπαλλήλων, τα μέλη του κυκλώματος παραγωγής και διακίνησης που αποκαλύφτηκε στην Αττική από την ασφάλεια Θεσσαλονίκης. Το κύκλωμα των 40 εμπλεκομένων είχε δημιουργήσει τέτοιες συνθήκες αυτοτέλειας, φτάνοντας να τυπώνει ακόμη και τις κούτες από χαρτόνι των λαθραίων. Οι αστυνομικοί κατέσχεσαν 9 εκατ. πακέτα και ακόμη 70 τόνους καπνού, που διοχετεύονταν κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά.
    Είχαν στήσει όλη τη γραμμή παραγωγής. Όχι μόνο των τσιγάρων αλλά και όλων των προϊόντων που τα συνοδεύουν. Δημιούργησαν όλη την υποδομή με πλαστά έγγραφα, εικονικές εταιρείες, προκειμένου να μη φτάνουν οι διωκτικές αρχές ποτέ στα ίχνη τους”, έλεγε στη “ΜτΚ” εισαγγελική πηγή που γνωρίζει τη δικογραφία. Το πιο ενδεικτικό του μεγάλου κόλπου που στήθηκε με αφετηρία τα εργοστάσια και τις αποθήκες στον Ασπρόπυργο Αττικής είναι τα φορτηγά – κλώνοι. Πρόκειται για κλειστά φορτηγά των πέντε τόνων, τα οποία μετέφεραν εντός της ελληνικής επικράτειας λαθραία τσιγάρα που παράγονταν στον Ασπρόπυργο, όμως κυκλοφορούσαν με γνήσια αντίγραφα πινακίδων κυκλοφορίας.
    Το πρώτο φορτηγό – κλώνος αποκαλύφτηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας που έκαναν επί μήνες οι αστυνομικοί της δίωξης οργανωμένου εγκλήματος της ασφάλειας Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, ένα φορτηγό που είχε στο εξωτερικό του πινακίδες αρτοζαχαροπλαστείου από την Άρτα κρίθηκε ύποπτο όταν διέσχιζε την Εγνατία οδό, κοντά στην Καβάλα. Αμέσως κινήθηκαν οι διαδικασίες και ρωτήθηκαν οι αστυνομικοί του τόπου “καταγωγής” του φορτηγού να διενεργήσουν μία μικρή έρευνα.
    Έκπληκτοι οι ντόπιοι ένστολοι αντιλήφθηκαν πως το ίδιο φορτηγό, με τις ίδιες πινακίδες κυκλοφορίας αλλά και τον ίδιο ακριβώς διάκοσμο, ήταν σταθμευμένο έξω από το αρτοζαχαροπλαστείο της Άρτας.   Ταυτόχρονα οι αστυνομικοί της Θεσσαλονίκης τους διαβεβαίωναν ότι κυκλοφορούσε στην περιοχή της Καβάλας! Σε έρευνα που ακολούθησε διαπιστώθηκε πως οι διακινητές των λαθραίων τσιγάρων είχαν διαμορφώσει έτσι το φορτηγό που αγόρασαν, για να μοιάζει με αυτό που υπήρχε στην Άρτα και να μην κινεί υποψίες. Το εντυπωσιακό όμως που οδηγεί πλέον σε νέα έρευνα στο εσωτερικό δημόσιων υπηρεσιών της Αθήνας και του Πειραιά είναι πώς οι πινακίδες του φορτηγού εκείνου ήταν… γνήσιες, όπως και του σταθμευμένου στο ζαχαροπλαστείο, παρότι ήταν ίδιες. Σε πιο ενδελεχή έρευνα αποκαλύφτηκε ότι τα μέλη του κυκλώματος είχαν δημιουργήσει διασυνδέσεις με υπαλλήλους μηχανολογικών υπηρεσιών και εξέδιδαν δεύτερες πινακίδες. Μάλιστα οι συγκεκριμένοι φάκελοι ως διά μαγείας εξαφανίστηκαν από τις υπηρεσίες. Οι αστυνομικοί της Θεσσαλονίκης βρήκαν τουλάχιστον 25 τέτοια διαξονικά φορτηγά των πέντε τόνων να είναι κλώνοι.
Από την Ιταλία στο Βέλγιο
    Οι χαρακτηριζόμενοι εγκέφαλοι του κυκλώματος, που είναι πατέρας και γιος ομογενείς από τη Γεωργία, είχαν φροντίσει ούτως ώστε και οι τρεις γραμμές παραγωγής τσιγάρων να συνοδεύονται απ’ όλο τον εξοπλισμό εκτύπωσης. Αρχικά των πακέτων απομιμήσεων που αντιστοιχούν, σύμφωνα με τη δικογραφία σε 52 εμπορικές επωνυμίες, τουλάχιστον έξι μεγάλων εταιρειών μεταξύ των οποίων τριών ελληνικών. Οι εμπλεκόμενοι όμως τύπωναν τόσο τα ασημόχαρτα των πακέτων, μέχρι όμως και τις μεγάλες κούτες από χαρτόνι στα οποία τοποθετούσαν τα λαθραία τσιγάρα (πενήντα συσκευασίες των δέκα η κάθε κούτα).  Μάλιστα είχαν ειδικό πιεστικό μηχάνημα για να δημιουργούν το χαρτόνι, ενώ είχαν κατασκευάσει και πλαστή σφραγίδα, με την οποία τύπωναν το λογότυπο εταιρείας τσιγάρων έξω από την κάθε κούτα.
    Η συγκεκριμένη σφραγίδα αφορά ελληνική εταιρεία τσιγάρων που εδρεύει στην Αθήνα, οι υπεύθυνοι της οποίας ασφαλώς δεν έχουν καμία σχέση με τα λαθραία, καθώς όλα τα πακέτα είναι πλαστά. Το ίδιο συμβαίνει με όλες τις εταιρείες που απομιμήσεις των τσιγάρων το κύκλωμα διακινούσε σε όλη την Ευρώπη.
    Τα συγκεκριμένα τσιγάρα πάντως δεν έχουν σχέση με τα λαθραία από την Κίνα που παρασκευάζονταν με καπνό ιδιαίτερα χαμηλής ποιότητας και πολύ πιο επικίνδυνο για την υγεία. Ο καπνός του νέου κυκλώματος αγοραζόταν κανονικά από νόμιμη εταιρεία της Ιταλίας. Ωστόσο για να προσδώσουν νομιμοφάνεια στη συναλλαγή, όπως και σε όλα τα στάδια της παραγωγής και διακίνησης, παραλήπτρια εταιρεία του καπνού φαινόταν μία στο Βέλγιο. Τα φορτία του καπνού πάντως ποτέ δεν έφταναν στο Βέλγιο, καθώς η βελγική εταιρεία ανέθετε σε βουλγαρική την παραλαβή των φορτίων. Η τελευταία εταιρεία ήταν εικονική.
    Ο καπνός από την Ιταλία με τα μηχανήματα που οι εμπλεκόμενοι είχαν προμηθευτεί από την Πολωνία, γινόταν είτε τσιγάρα είτε συσκευασία καπνού, που πλέον διαδίδεται έντονα στην αγορά.
Με πάμπερς και μπουκάλια νερό έφταναν τα λαθραία στην Ισπανία
    Η Ισπανία ήταν ο προορισμός της μεγαλύτερης ποσότητας των παραγόμενων τσιγάρων από τα εργοστάσια της Ελλάδας το τελευταίο εξάμηνο. Προηγήθηκαν η Ιταλία, η Γερμανία, το Βέλγιο, ενώ μεγάλες ποσότητες καθ’ όλο το διάστημα που πιστοποίησαν οι αστυνομικοί της δίωξης οργανωμένου εγκλήματος της ασφάλειας Θεσσαλονίκης διοχετεύονταν στην ελληνική αλλά και τη βουλγαρική αγορά με τα φορτηγά – κλώνους.
    Σύμφωνα με τη δικογραφία, τα τσιγάρα πρώτα κατευθύνονταν στη Βουλγαρία και από εκεί μέσω Σλοβακίας στέλνονταν στην Κεντρική Ευρώπη και κατέληγαν στην Ισπανία. Με τον τρόπο αυτό επιχειρήθηκε να χάνονται τα ίχνη του κάθε φορτίου, το οποίο προφανώς δεν εμφανιζόταν ότι περιείχε λαθραία τσιγάρα. Κατά κύριο λόγο διακινούνταν με φορτία – τάπες, δηλαδή μπροστά από τα τσιγάρα τοποθετούνταν μία σειρά άλλα προϊόντα. Μεταξύ αυτών που βρέθηκαν ήταν πάνες για μωρά, μπουκάλια νερό και δομικά υλικά.
    Εκτός του μεγάλου μεγέθους των κατασχεθέντων, δηλαδή τα 9 εκατομμύρια πακέτα τσιγάρα, τους 70 τόνους καπνού και τα χιλιάδες άδεια πακέτα περίπου 50 διαφορετικών εμπορικών σημάτων, οι αστυνομικοί κατέσχεσαν και έναν στόλο οχημάτων. Συγκεκριμένα κατασχέθηκαν περίπου 40 φορτηγά διεθνών μεταφορών. με τα οποία τα μεγάλα φορτία με τα παραγόμενα λαθραία τσιγάρα κατευθύνονταν στους μακρινούς προορισμούς της Ευρώπης. Τα περισσότερα ήταν με βουλγαρικές πινακίδες και άλλα με τσεχικές.   Ακόμη κατασχέθηκαν περίπου 30 φορτηγά των πέντε τόνων, όπως και άλλα τόσα Ι.Χ.
    Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπως διαβεβαίωναν πρόσωπα που γνωρίζουν την υπόθεση, δεν υπάρχει διακίνηση από άλλες χώρες με καράβια. Αυτό αποδεικνύεται και από το πλήθος των εγγράφων συνοδευτικών για μεταφορές, που βρέθηκαν και περιλαμβάνονται στη δικογραφία. Σε αυτά φαίνονται μεταφορές άλλων προϊόντων, αφού εμφανίζονται οι τάπες με τον ίδιο τρόπο και από τις ίδιες αποθήκες από το 2012. Αυτό σημαίνει πως το κύκλωμα έχει θησαυρίσει, παρασκευάζοντας και διακινώντας τσιγάρα επί πέντε χρόνια. Ενδεικτικό του τεράστιου κέρδους είναι πως το box, δηλαδή η χάρτινη κούτα που περιέχει 500 πακέτα τσιγάρα, κόστιζε στη χονδρική πριν από την επέμβαση των διωκτικών αρχών 470 ευρώ για τις ακριβές διαδεδομένες μάρκες, με συνέπεια να πωλείται το πακέτο μέχρι και 1,80 ευρώ, ενώ οι φθηνότερες μάρκες, κυρίως οι ελληνικές, κόστιζαν έως 350 η κούτα και το κάθε πακέτο πουλιόταν μέχρι ένα ευρώ.
    Πλέον, μετά την επέμβαση και τις τεράστιες κατασχέσεις λόγω της αύξησης στη ζήτηση των λαθραίων οι κούτες των 500 πακέτων φτάνουν στη χονδρική μέχρι και 680 ευρώ, χωρίς όμως να υπάρχουν προς διάθεση πλέον γνωστά εμπορικά σήματα.
Ξανά στο εδώλιο επιχειρηματίας που έπεσε στα μαλακά στη Θεσσαλονίκη
    Το κύκλωμα της παραγωγής και διακίνησης λαθραίων τσιγάρων που εξιχνιάστηκε τώρα πηγές έλεγαν πως έχει μία “περιφερειακή”, όπως τη χαρακτήριζαν, σύνδεση με το άλλο κύκλωμα της διακίνησης με τσιγάρα που προέρχονταν από το Ντουμπάι. Τα κατηγορούμενα μέλη του πρόσφατα καταδικάστηκαν από το τριμελές εφετείο κακουργημάτων, όμως ήδη ο εισαγγελέας άσκησε έφεση για την αθώωση δύο εκτελωνιστών και τη χαμηλή ποινή, όπως ο ίδιος έκρινε, που επιβλήθηκε σε έναν επιχειρηματία.
    Ειδικότερα ο αντεισαγγελέας Εφετών Ευάγγελος Μαδεμλής άσκησε έφεση υπέρ του νόμου, θεωρώντας ότι η απόφαση του κακουργιοδικείου ήταν λανθασμένη σχετικά με τις δύο αθωώσεις, αλλά και την καταδίκη του επιχειρηματία στον οποίο επιβλήθηκε κάθειρξη 9 ετών για λαθρεμπορία σε βαθμό κακουργήματος και χρηματική ποινή 300.000 ευρώ. Αφέθηκε ελεύθερος καθώς η έφεσή του έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα με όρους. Ο 41χρονος που έχει επιχειρηματική σχέση με νόμιμο εργοστάσιο παρασκευής τσιγάρων στο Ντουμπάι καταδικάστηκε για λαθρεμπορία ποσότητας που φέρεται ότι προμήθευσε στο κύκλωμα με διαφυγόντες δασμούς 4 εκατομμύρια ευρώ, όμως αθωώθηκε κατά πλειοψηφία για λαθρεμπορία 21 κοντέινερ τσιγάρων, για τα οποία κατηγορήθηκε. Επίσης κατά πλειοψηφία αθωώθηκε για ηθική αυτουργία σε κακουργηματική πλαστογραφία και για απλή συνέργεια σε εγκληματική οργάνωση.
    Στην πολυσέλιδη έφεσή του ο κ. Μαδεμλής αναφέρει ότι η απόφαση της πλειοψηφίας του τριμελούς εφετείου κακουργημάτων σφάλλει και πρέπει να εξεταστεί η υπόθεση του συγκεκριμένου κατηγορούμενου εκ του μηδενός στο ακροατήριο του πενταμελούς εφετείου, ενώ στο εδώλιο του δικαστηρίου θα καθίσουν και οι δύο εκτελωνιστές που αθωώθηκαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου