Το πραγματικό ταξίδι των τεθωρακισμένων της Λιβύης
Καθημερινή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ
Τα δεσμευμένα οχήματα παρέμεναν μέχρι
πρότινος στην αποβάθρα του ΟΛΠ στο Ικόνιο και
πρόσφατα μεταφέρθηκαν σε αποθήκες του Στρατού
Ξηράς. Το ΓΕΣ κίνησε διαδικασίες
και τελικά πήρε τον Ιούνιο στην
κατοχή του τα τρία από τα 16 θωρακισμένα
οχήματα, τις δύο BMW και τη
μία Mercedes.
Το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης ήταν σύμφωνα με απόλυτα επιβεβαιωμένες πληροφορίες της «Κ» ο τελικός παραλήπτης των 16 θωρακισμένων οχημάτων που βρέθηκαν από υπαλλήλους του ΣΤ΄ Τελωνείου Πειραιά στο οχηματαγωγό πλοίο TYCHY και κατασχέθηκαν με απόφαση της Αρχής για το ξέπλυμα «βρώμικου» χρήματος.
Αυτό προκύπτει από τα επίσημα συνοδευτικά έγγραφα, στα οποία το λιβυκό υπουργείο Αμυνας αναφέρεται ως «τελικός χρήστης» (end user) του φορτίου. Η υπόθεση δημοσιοποιήθηκε μόλις την Τρίτη, παρότι το TYCHY κατέπλευσε στον νέο προβλήτα του ΟΛΠ, την 7η Φεβρουαρίου 2015. Στο πλοίο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν οκτώ τεθωρακισμένα στρατιωτικά οχήματα Typhoon GSS-300, πέντε θωρακισμένα τζιπ Toyota Land Cruiser, δύο θωρακισμένες BMW και μία Mercedes. Η δέσμευση του φορτίου από τους υπαλλήλους του ΣΤ΄ Τελωνείου έγινε δυνάμει απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, που απαγορεύει τη μεταφορά, προμήθεια ή πώληση στρατιωτικού υλικού στη Λιβύη.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τα 16 θωρακισμένα οχήματα ξεκίνησαν το δρομολόγιό τους (σ.σ. την 27η Ιανουαρίου) από το λιμάνι «La Spezia» στη βορειοδυτική Ιταλία και επρόκειτο να καταλήξουν στο λιμάνι Tobruk της Λιβύης διερχόμενα transit από τον Πειραιά και το Derince της Τουρκίας.
Ωστόσο, από στοιχεία που συγκέντρωσε η «Κ» προκύπτει συμπληρωματικά ότι πραγματική αφετηρία του ταξιδιού δεν ήταν η Ιταλία αλλά η «ελεύθερη ζώνη εμπορίου» (free trade zone) του κρατιδίου Ras Al Khaimah (RAK) στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εκεί εξάλλου λειτουργεί (ήδη από το 2012) μονάδα παραγωγής της καναδικής εταιρείας που ανέλαβε τη θωράκιση των 16 οχημάτων τα οποία κατασχέθηκαν από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές. Προκύπτει μάλιστα εύλογα το ερώτημα γιατί δεν προχώρησαν οι ιταλικές αρχές στη δέσμευση του φορτίου, αλλά επέτρεψαν να συνεχίσει το δρομολόγιό του, με επόμενο σταθμό το λιμάνι του Πειραιά.
Η εταιρεία που ανέλαβε να υλοποιήσει τη μεταφορά του φορτίου για λογαριασμό του λιβυκού υπουργείου Αμυνας (στα συνοδευτικά έγγραφα εμφανίζεται και αποστολέας και ως παραλήπτης) έχει έδρα την Ελβετία και μάλιστα φέρεται, τελικά, να ενεπλάκη σε δικαστική διένεξη με την κυβέρνηση της Λιβύης, καθώς η τελευταία αρνήθηκε να καταβάλει το συμφωνημένο τίμημα για την αγορά των θωρακισμένων αυτοκινήτων.
Μάλιστα, ο επικεφαλής της εταιρείας φέρεται πως επισκέφθηκε τον περασμένο Μάρτιο την Αθήνα προκειμένου να διευθετήσει τις δικαστικές - οικονομικές εκκρεμότητες που είχαν ανακύψει μετά και τη δέσμευση του φορτίου από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές. Τα δεσμευμένα οχήματα παρέμεναν μέχρι πρότινος στην αποβάθρα του ΟΛΠ στο Ικόνιο και πρόσφατα μεταφέρθηκαν σε αποθήκες του Στρατού Ξηράς. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες της «Κ», το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) κίνησε διαδικασίες και τελικά πήρε τον Ιούνιο στην κατοχή του τα τρία από τα 16 θωρακισμένα οχήματα, τις δύο BMW και τη μία Mercedes.
Το «Noor M»
Παρόμοια υπόθεση είχε αποκαλυφθεί τον Νοέμβριο του 2013 όταν εντοπίστηκε ανοικτά της Σύμης το πλοίο «Noor M» υπό σημαία Sierra Leone, έμφορτο με εκατομμύρια σφαίρες διαφόρων διαμετρημάτων.
Τελικός αποδέκτης του φορτίου εμφανιζόταν και τότε το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης, ενώ το φορτίο είχε κατασχεθεί -και τότε- με εντολή της Αρχής για το ξέπλυμα «βρώμικου» χρήματος.
Κατασκευάστρια εταιρεία του φορτίου εμφανιζόταν ουκρανική αμυντική βιομηχανία, ενώ το φορτίο είχε αγοράσει και αναλάβει να παραδώσει στη λιβυκή κυβέρνηση, εταιρεία τουρκικών συμφερόντων. Η τελευταία μάλιστα είχε καταχωρισθεί στη «μαύρη λίστα» του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, για απόπειρα εξαγωγής ναρκών και πυροκροτητών στη Συρία. Η τουρκική εταιρεία φέρεται να έχει κινήσει διαδικασίες για την αποδέσμευση του κατασχεμένου φορτίου.
Το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης ήταν σύμφωνα με απόλυτα επιβεβαιωμένες πληροφορίες της «Κ» ο τελικός παραλήπτης των 16 θωρακισμένων οχημάτων που βρέθηκαν από υπαλλήλους του ΣΤ΄ Τελωνείου Πειραιά στο οχηματαγωγό πλοίο TYCHY και κατασχέθηκαν με απόφαση της Αρχής για το ξέπλυμα «βρώμικου» χρήματος.
Αυτό προκύπτει από τα επίσημα συνοδευτικά έγγραφα, στα οποία το λιβυκό υπουργείο Αμυνας αναφέρεται ως «τελικός χρήστης» (end user) του φορτίου. Η υπόθεση δημοσιοποιήθηκε μόλις την Τρίτη, παρότι το TYCHY κατέπλευσε στον νέο προβλήτα του ΟΛΠ, την 7η Φεβρουαρίου 2015. Στο πλοίο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν οκτώ τεθωρακισμένα στρατιωτικά οχήματα Typhoon GSS-300, πέντε θωρακισμένα τζιπ Toyota Land Cruiser, δύο θωρακισμένες BMW και μία Mercedes. Η δέσμευση του φορτίου από τους υπαλλήλους του ΣΤ΄ Τελωνείου έγινε δυνάμει απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, που απαγορεύει τη μεταφορά, προμήθεια ή πώληση στρατιωτικού υλικού στη Λιβύη.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, τα 16 θωρακισμένα οχήματα ξεκίνησαν το δρομολόγιό τους (σ.σ. την 27η Ιανουαρίου) από το λιμάνι «La Spezia» στη βορειοδυτική Ιταλία και επρόκειτο να καταλήξουν στο λιμάνι Tobruk της Λιβύης διερχόμενα transit από τον Πειραιά και το Derince της Τουρκίας.
Ωστόσο, από στοιχεία που συγκέντρωσε η «Κ» προκύπτει συμπληρωματικά ότι πραγματική αφετηρία του ταξιδιού δεν ήταν η Ιταλία αλλά η «ελεύθερη ζώνη εμπορίου» (free trade zone) του κρατιδίου Ras Al Khaimah (RAK) στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εκεί εξάλλου λειτουργεί (ήδη από το 2012) μονάδα παραγωγής της καναδικής εταιρείας που ανέλαβε τη θωράκιση των 16 οχημάτων τα οποία κατασχέθηκαν από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές. Προκύπτει μάλιστα εύλογα το ερώτημα γιατί δεν προχώρησαν οι ιταλικές αρχές στη δέσμευση του φορτίου, αλλά επέτρεψαν να συνεχίσει το δρομολόγιό του, με επόμενο σταθμό το λιμάνι του Πειραιά.
Η εταιρεία που ανέλαβε να υλοποιήσει τη μεταφορά του φορτίου για λογαριασμό του λιβυκού υπουργείου Αμυνας (στα συνοδευτικά έγγραφα εμφανίζεται και αποστολέας και ως παραλήπτης) έχει έδρα την Ελβετία και μάλιστα φέρεται, τελικά, να ενεπλάκη σε δικαστική διένεξη με την κυβέρνηση της Λιβύης, καθώς η τελευταία αρνήθηκε να καταβάλει το συμφωνημένο τίμημα για την αγορά των θωρακισμένων αυτοκινήτων.
Μάλιστα, ο επικεφαλής της εταιρείας φέρεται πως επισκέφθηκε τον περασμένο Μάρτιο την Αθήνα προκειμένου να διευθετήσει τις δικαστικές - οικονομικές εκκρεμότητες που είχαν ανακύψει μετά και τη δέσμευση του φορτίου από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές. Τα δεσμευμένα οχήματα παρέμεναν μέχρι πρότινος στην αποβάθρα του ΟΛΠ στο Ικόνιο και πρόσφατα μεταφέρθηκαν σε αποθήκες του Στρατού Ξηράς. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες της «Κ», το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) κίνησε διαδικασίες και τελικά πήρε τον Ιούνιο στην κατοχή του τα τρία από τα 16 θωρακισμένα οχήματα, τις δύο BMW και τη μία Mercedes.
Το «Noor M»
Παρόμοια υπόθεση είχε αποκαλυφθεί τον Νοέμβριο του 2013 όταν εντοπίστηκε ανοικτά της Σύμης το πλοίο «Noor M» υπό σημαία Sierra Leone, έμφορτο με εκατομμύρια σφαίρες διαφόρων διαμετρημάτων.
Τελικός αποδέκτης του φορτίου εμφανιζόταν και τότε το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης, ενώ το φορτίο είχε κατασχεθεί -και τότε- με εντολή της Αρχής για το ξέπλυμα «βρώμικου» χρήματος.
Κατασκευάστρια εταιρεία του φορτίου εμφανιζόταν ουκρανική αμυντική βιομηχανία, ενώ το φορτίο είχε αγοράσει και αναλάβει να παραδώσει στη λιβυκή κυβέρνηση, εταιρεία τουρκικών συμφερόντων. Η τελευταία μάλιστα είχε καταχωρισθεί στη «μαύρη λίστα» του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, για απόπειρα εξαγωγής ναρκών και πυροκροτητών στη Συρία. Η τουρκική εταιρεία φέρεται να έχει κινήσει διαδικασίες για την αποδέσμευση του κατασχεμένου φορτίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου