“Το τραμ το τελευταίο”. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς του παρελθόντος
Το έστειλε ο Γιάννης Κόντης
Θα σου διηγηθώ
– μου γράφει καθημερινός αναγνώστης – ένα επεισόδιο που μου
συνέβη το βράδυ της τετάρτης Αυγούστου στο τραμ. Μέσα στη μονοτονία της πορείας
του τραμ, αν δεν συντροφεύεσαι, τι άλλο έχεις να κάνεις, παρά να κυττάζης τους
συνεπιβάτες σου; Πολλά μπορείς να μάθεις απ’ τη σπουδή τους. Ο μακαρίτης ο Νιρβάνας, ολόκληρο το πνευματικό του το υλικό, το πήρε από αυτήν
την παρακολούθηση των συνεπιβατών του. Έτσι έγραψε και τους περίφημους «Εφαψίες» του. Βέβαια, ο Π. Νιρβάνας, καθημερινός ταξιδιώτης με τραμ, ηλεκτρικό και το
«θηρίο», κατέγραψε δεκάδες «επεισόδια» στα μέσα αυτά, δημιουργώντας μια
μοναδική ηθογραφία του μεσοπολέμου. «Καθώς
πλησιάζομεν, ανύποπτοι, προς την Γαργαρέτταν, το τραμ σταματά αποτόμως. Τι
συμβαίνει; Συνηθισμένη ιστορία. Κόπηκε το
ρεύμα. Το γεγονός γίνεται δεκτόν,
κατά τόσους τρόπους, όσοι είνε και οι επιβάται. Και δημιουργείται αμέσως, εκ
του προχείρου, μέσα στον στενόν εκείνον χώρον, μία έκθεσις ψυχών…[Σπύρος Μελάς]
…Υπήρχε τότε η διάδοση –κάτι σαν
προφητεία– πως θαρθεί καιρός που από την Αγ. Δημητρίου θα περάσει το τραμ και
πως για να φαρδύνει ο δρόμος θα γκρεμιστεί όλη η δεξιά γραμμή των σπιτιών από
την οδό Σοφοκλέους ώς την Ευαγγελίστρια (…) Το πέρασμα του τραμ όμως δεν
εκπληρώθηκε γιατί στο μεταξύ καταργήθηκαν τα ίδια τα τραμ…
[Γιώργος Ιωάννου]
[Γιώργος Ιωάννου]
Αλλά και το τέταρτον υπ’ αριθ. 12
τραμ εδήλωσεν ότι… «δεν πάει
Παγκράτι». Αλλ’ ιδού το πέμπτον, το
οποίον θα
πάη. Αυτό θα πάη πράγματι, αλλ’ από τους αναμένοντας μάρτυρας δεν θα πάη
κανείς. Διότι το πέμπτον έρχεται πλέον κατάφορτον. Το φορτίον του είνε μια μάζα
από ανθρώπινες σάρκες. Άλλοι κρέμονται από τις σκάλες και άλλοι από το όπισθεν
μέρος του εξώστου. Ο νόμος του αδιαχωρήτου έχει καταργηθή. Το θέαμα, το συγκοινωνιακόν
αίσχος δηλαδή, προκαλεί την αγανάκτησιν του πλήθους που περιμένει. Και το
οποίον θα περιμένη. Διότι η πόλις αυτή έχει λαμπράς, καλλιμαρμάρους οικοδομάς,
έχει άφθονον ηλεκτρικόν φως, έχει ραδιόφωνα, κινηματογράφους, θέατρα, ντάνσιγκ
αλλά… δεν πάει Παγκράτι.[Τίμος Μωραϊτίνης ]
Η Αθηνά Ταρσούλη ταξίδεψε με το τραμ
της Καλαμάτας, ο Μπάμπης Άννινος παραβρέθηκε στις δοκιμές του
πρώτου ηλεκτροκίνητου οχήματος στην Ελλάδα, του τραμ της Πάτρας (1902) και ο Γιάννης Καιροφύλλας μας μετέφερε
πολλές φορές, με νοσταλγία όπως πάντα, στην μπελ επόκ της Αθήνας του ιππήλατου, ατμήλατου και ηλεκτρικού τροχιόδρομου.
Ο Μ. Καραγάτσης μας προέκυψε αντίπαλος του
τραμ και με ένα τεχνοκρατικό κείμενο στο περιοδικό Συγκοινωνία (1950), όπου και
αρθρογραφούσε, προτείνει: «Διεύρυνσις αρτηριών και κατάργησις
τροχιοδρόμων». Βέβαια βρισκόμαστε στην εποχή που τα τραμ είχαν
εγκαταλειφθεί στην τύχη τους για μια δεκαετία περίπου και είχαν αρχίσει ήδη οι
πρώτες φωνές για την κατάργησή τους ή μάλλον για τον περιορισμό τους σε
συγκεκριμένες διαδρομές. Ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος,
παρουσιάζοντας το βιβλίο του Ν. Σ. Κτενιάδη για τη ιστορία
της πρώτης περιόδου του ελληνικού σιδηροδρόμου στην Πρωία, (10-05-1936) μας δίνει μια πληροφορία για έναν «σιδηρόδρομο της Πεντέλης»: «Ο
συντάκτης του ημερολογίου “Νέα Ελλάς” (1894, σελ. 428) λογάριαζε να ταξιδέψη με
το σιδηρόδρομο στην Πεντέλη το καλοκαίρι του 1898. Εμείς μπορούμε με την ίδια
βεβαιότητα να λογαριάζουμε όχι μονάχα το ταξιδάκι της Πεντέλης μα κι’ ένα
δεύτερο σιδηροδρομικό ταξιδάκι από την Καλαμπάκα στη Βέρροια στα 1998. Τι τα
θέλετε ! Σε μερικούς τόπους
“οι αιώνες αντιγράφουν αλλήλους».
Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου πέθανε πάνω σε ένα τραμ (1940) διεκδικώντας λίγη από τη φήμη του Αντόνι Γκαουντί, του περίφημου Καταλανού αρχιτέκτονα
και μεγάλου λάτρη των τραμ, ο οποίος παρασύρθηκε από ένα τραμ το 1926, αφήνοντας ημιτελή την Sagrada Familia («…
έπειτα, τι αλλόκοτη σύμπτωση αυτή η συγκοπή μες σ’ ένα τραμ! Θα νόμιζε κανείς
πως ο αλησμόνητος χιουμοριστής, που τόσες φορές ακόνισε την πένα του στ’
αναξιοπαθήματα συνανθρώπων ανύποπτων, έδωσε πεθαίνοντας στους διαδόχους του ένα
θέμα ολόπικρης ειρωνίας, που ταίριαζε περίφημα στο ύφος του». — Γ. Κοτζιούλας, Ο άνθρωπος της μοναξιάς, Νεοελληνικά
Γράμματα, Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 1940, φύλλο
αφιερωμένο στη μνήμη του Ζαχαρία
Παπαντωνίου).
Ο Κ. Ταχτσής περιέγραψε σε ένα
Παρασκήνιο τη «σκαλομαρία» στα «τραμβάϋ» των παιδικών του χρόνων, την οποία θυμήθηκε αργότερα
και στα ποιήματά του. Ο Σ. Κουγιουμτζής αγαπούσε πολύ τα
τραμ και ο Ν. Καμμώνας απευθύνεται με οδύνη «Προς τα τραμ…» (της
Θεσσαλονίκης, 1954):
…Βαθύτατα συγκεκινημένοι από την εις βάρος σας
καταδικαστικήν απόφασιν, σας απευθύνομεν το ύστατον «χαίρε» και σας βεβαιούμεν
ότι δεν θα λησμονήσωμεν ποτέ την φιλεργίαν σας και τας πολυτίμους υπηρεσίας που
μας προσφέρατε επί τόσα συνεχή έτη, παρέχοντες παράδειγμα φιλοπονίας εις τους
Νεοέλληνας.
Σας παρακαλούμεν δε να λησμονήσετε την μοχθηρίαν ημών των δημοσιογράφων, οι οποίοι όλας τας ευθύνας για του Ψύλλου πήδημα τας επιρρίπταμε στα τραμ… Αλλοιώς εγνωρισθήκαμε και αλλοιώς
χωριζόμαστε…Σας παρακαλούμεν δε να λησμονήσετε την μοχθηρίαν ημών των δημοσιογράφων, οι οποίοι όλας τας ευθύνας για του Ψύλλου πήδημα τας επιρρίπταμε στα τραμ… Αλλοιώς εγνωρισθήκαμε και αλλοιώς
Από της 6ης πρωϊνής
της 1ης Σεπτεμβρίου του 1908, όταν τέθηκε σε λειτουργία το πρώτο
ηλεκτροκίνητο τραμ, μέχρι της 15ης
Δεκεμβρίου 1959 (10 μήνες πριν από την κατάργηση και της
τελευταίας γραμμής), συνολικά εξυπηρετήθηκαν δύο δισεκατομμύρια οκτακόσια
είκοσι πέντε εκατομμύρια (2.825.000.000) Αθηναίοι και άλλοι
επιβάτες, στις δεκαέξι γραμμές της πρωτευούσης και των περιχώρων της.
Πηγή:
“Το τραμ στη λογοτεχνία”
—του Σάκη Κουρουζίδη—
“Το τραμ στη λογοτεχνία”
—του Σάκη Κουρουζίδη—
Ένθετο Επτά Ημέρες της Καθημερινής, το 2005,
σε ένα ειδικό αφιέρωμα για το τραμ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου