Σάββατο 15 Απριλίου 2017

Κ.Γκιουλέκας για Μετρό Θεσσαλονίκης: "Τι μέλλει γενέσθαι με τον Σταθμό Αγίας Σοφίας; Γιατί δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι μελέτες του Σταθμού Βενιζέλου;"



Κ.Γκιουλέκας για Μετρό Θεσσαλονίκης: "Τι μέλλει γενέσθαι με τον Σταθμό Αγίας Σοφίας; Γιατί δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι μελέτες του Σταθμού Βενιζέλου;"
    Δύο Ερωτήσεις για το Μετρό Θεσσαλονίκης κατέθεσε σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη, 13 Απριλίου 2017, στην Βουλή ο αν.Τομεάρχης Εσωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας.
    "
Τελικά τι συμβαίνει με την κατασκευή του Σταθμού Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης;", ερωτά ο Κ.Γκιουλέκας τους Υπουργούς Υποδομών και Πολιτισμού, σημειώνοντας ότι "η διενέργεια αυτοψίας για τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο εργοτάξιο του Σταθμού της Αγίας Σοφίας ανοίγει ένα νέο κύκλο θεμάτων τόσο για την κατασκευή ενός από τους κεντρικούς σταθμούς της βασικής γραμμής όσο και για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί από τις ανασκαφές του Μετρό".
    Όπως σημειώνει ο βουλευτής Θεσσαλονίκης στην Ερώτησή του, αν και η μεγάλη βυζαντινή πλατεία που αποκαλύφθηκε βρίσκεται εκτός του κελύφους του Σταθμού της Αγίας Σοφίας θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν τροποποιήσεις στο έργο, κυρίως, όσον αφορά τις προσβάσεις/εισόδους του Σταθμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η «
ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» δεν έχει ακόμα καταθέσει τη μελέτη διαμόρφωσης των δύο εισόδων του σταθμού, ενώ, μετά την διενέργεια αυτοψίας κλιμακίου του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για να διαπιστωθεί τι μπορεί να γίνει, όλα τα ενδεχόμενα μένουν ανοιχτά.
    Στην δεύτερη Ερώτησή του ο Κ.Γκιουλέκας ζητεί να ενημερωθεί για το χρονοδιάγραμμα εκπόνησης των έξι μελετών που ορίζονται ως προϋποθέσεις για την έγκριση της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, για τις οποίες δεν έχει γνωστοποιηθεί απολύτως τίποτα και οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν νέες χρονικές επιβαρύνσεις στο έργο.
    "
Παρά τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου Υπουργού, ο χρόνος υλοποίησης της κατασκευής του σταθμού λόγω των ιδιαίτερων τεχνικών δυσκολιών και των εκτεταμένων ανασκαφών, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, θα ξεπεράσει τα πέντε χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι η βασική γραμμή θα καθυστερήσει να λειτουργήσει και, ήδη, ανεπίσημα οι εργολάβοι μιλούν για λειτουργία της γραμμής σε δύο φάσεις, γεγονός που θα ξεπεράσει κατά πολύ το έτος ολοκλήρωσης για το οποίο διαβεβαίωσε ο κ.Σπίρτζης", υπογραμμίζει ο βουλευτής Θεσσαλονίκης θέτοντας παράλληλα ερωτήματα και για την κάλυψη του επί πλέον κόστους των έργων για τον Σταθμό Βενιζέλου, το οποίο υπολογίζεται, σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ, ότι θα υπερβεί τα 40 εκατομμύρια.
*** Ακολουθούν οι Ερωτήσεις, όπως αυτές κατατέθηκαν σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη, 13 Απριλίου 2017, στην Βουλή.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π. ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ                                  Αριθμ.Πρωτ. 5033
BΟΥΛΕΥΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ                                 Ημερ.Καταθ. 13.04.2017
Α’ ΕΚΛ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΣ
ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ

προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
κ. Χρήστο Σπίρτζη,
προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
κα Λυδία Κονιόρδου.
ΘΕΜΑ:Τι θα γίνει με την κατασκευή του Σταθμού Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης;
    Τελικά τι συμβαίνει με την κατασκευή του Σταθμού Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης; Η διενέργεια αυτοψίας για τις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο εργοτάξιο του Σταθμού της Αγίας Σοφίας ανοίγει ένα νέο κύκλο θεμάτων τόσο για την κατασκευή ενός από τους κεντρικούς σταθμούς της βασικής γραμμής όσο και για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί από τις ανασκαφές του Μετρό.
    Αν και η μεγάλη βυζαντινή πλατεία που αποκαλύφθηκε βρίσκεται εκτός του κελύφους του Σταθμού της Αγίας Σοφίας θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν τροποποιήσεις στο έργο, κυρίως, όσον αφορά τις προσβάσεις/εισόδους του Σταθμού. Σύμφωνα με πληροφορίες, η «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» δεν έχει ακόμα καταθέσει τη μελέτη διαμόρφωσης των δύο εισόδων του σταθμού, ενώ, μετά την διενέργεια αυτοψίας κλιμακίου του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για να διαπιστωθεί τι μπορεί να γίνει, όλα τα ενδεχόμενα μένουν ανοιχτά.
    Λαμβάνοντας υπόψη τις έως σήμερα καθυστερήσεις και το τι συνέβη με τον Σταθμό Βενιζέλου, αυτή η νέα εξέλιξη με τον Σταθμό της Αγίας Σοφίας δημιουργεί σοβαρούς προβληματισμούς για την γρήγορη επίλυση των θεμάτων κατασκευής του σταθμού και ανάδειξης των πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων που έφεραν στο φως οι ανασκαφές του Μετρό, προκαλώντας πιθανότατα σοβαρές καθυστερήσεις στο συνολικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου.
    Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
      Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής του Σταθμού της Αγίας Σοφίας;
      Τι μέλλει γενέσθαι με τις αρχαιότητες που βρέθηκαν εκεί κατά τις ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης;
      Ποιο είναι τελικά το συνολικό χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης όταν ακόμη βρίσκεται στον αέρα η υπόθεση του Σταθμού της Αγίας Σοφίας;
                                                                                        Αθήνα, 13.04.2017
Ο Ερωτών Βουλευτής Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π. ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ                                  Αριθμ.Πρωτ. 5032
BΟΥΛΕΥΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ                                 Ημερ.Καταθ. 13.04.2017
Α’ ΕΚΛ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΣ
ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ
προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
κ. Χρήστο Σπίρτζη,
προς την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού
κα Λυδία Κονιόρδου.
ΘΕΜΑ:Εκπόνηση μελετών για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου – Χρονοδιάγραμμα – Επιπλέον κόστος
    Μετά από τέσσερα χρόνια συζητήσεων, διενέξεων και αντεγκλήσεων για τον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, απεφασίσθη τελικώς η λύση η οποία είχε προταθεί εξ’ αρχής από την πλειοψηφία των φορέων της Θεσσαλονίκης, αυτή της συνύπαρξης του σταθμού με την κατά χώραν διατήρηση του μεγαλύτερου δυνατόν τμήματος των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί.
    Πέραν της έως τώρα καθυστέρησης, η έγκριση της μελέτης κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, όπως γνωμοδότησε το ΚΑΣ, αναφέρει ως προϋποθέσεις την εκπόνηση σειράς μελετών, για το χρονοδιάγραμμα και το κόστος των οποίων δεν έχει γνωστοποιηθεί απολύτως τίποτα και οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν νέες χρονικές επιβαρύνσεις στο έργο.
    Πιο συγκεκριμένα, βάσει της Υπουργικής Απόφασης για την έγκριση μελέτης κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με κατά χώραν διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων αναφέρεται ως προϋπόθεση η εκπόνηση έξι μελετών:
          1) Μελέτη προστασίας των αρχαιοτήτων κατά τη διάρκεια του έργου κατασκευής του Σταθμού και κατά κύριο λόγο για την κατασκευή της πλάκας οροφής,
          2) Μελέτη κατασκευής μικροπασσάλων αντιστήριξης για την κατασκευή φρεατίων αερισμού στην ανατολική και δυτική πλευρά του Σταθμού,
          3) Μελέτες απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στις περιοχές των φρεατίων και της νότιας εισόδου,
          4) Οριστική μελέτη ανάδειξης αρχαιοτήτων με την διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, όπου θα καθοριστούν οι θέσεις και οι διαστάσεις των διαφραγματικών τοίχων, των φεγγιτών, καθώς και της κλίμακας πρόσβασης στις αρχαιότητες,
          5) Μελέτη για την εξασφάλιση των συνθηκών περιβάλλοντος των αρχαιοτήτων και για την πρόβλεψη αυξημένης προστασίας του αρχαιολογικού σκάμματος από τα όμβρια ύδατα και την πυρκαγιά και
          6) Μελέτη φωτισμού ανάδειξης των αρχαιοτήτων.
    Από τις προαναφερόμενες μελέτες η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στις περιοχές των φρεατίων πρέπει να κατατεθεί άμεσα προκειμένου να ξεκινήσουν οι ανασκαφικές εργασίες, ενώ και η μελέτη προστασίας των αρχαιοτήτων είναι ιδιαίτερα δύσκολη και πρέπει να ετοιμαστεί περιλαμβάνοντας τα θέματα που αναφέρονται τόσο για την προσωρινή όσο και τη μόνιμη πλάκα οροφής. Η υποστήριξη των αρχαιοτήτων εντός του σταθμού με τη μέθοδο ΝΑΤΜ είναι πιθανόν να επιφέρει μεγάλες καθιζήσεις, λόγω του μικρού υπερκείμενου που θα αντιστηρίζει, κάτι που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να υποστούν ζημιές οι αρχαιότητες. Παράλληλα, νέες εκτεταμένες ανασκαφές στη νότια είσοδο του σταθμού οι οποίες είναι πιθανόν να αποκαλύψουν νέες αρχαιότητες εξίσου σημαντικές με αυτές που έχουν βρεθεί εντός του σταθμού πιθανόν να δημιουργήσουν νέες εμπλοκές στο σταθμό.
    Παρά τις διαβεβαιώσεις του αρμόδιου Υπουργού, ο χρόνος υλοποίησης της κατασκευής του σταθμού λόγω των ιδιαίτερων τεχνικών δυσκολιών και των εκτεταμένων ανασκαφών, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, θα ξεπεράσει τα πέντε χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι η βασική γραμμή θα καθυστερήσει να λειτουργήσει και, ήδη, ανεπίσημα οι εργολάβοι μιλούν για λειτουργία της γραμμής σε δύο φάσεις, γεγονός που θα ξεπεράσει κατά πολύ το έτος ολοκλήρωσης για το οποίο διαβεβαίωσε ο κ.Σπίρτζης.
    Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
        Ποιο είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εκπόνησης των έξι μελετών, οι οποίες ορίζονται ως προϋποθέσεις για την έγκριση της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου;
        Το επί πλέον κόστος των έργων για τον Σταθμό Βενιζέλου, σύμφωνα με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υπολογίζεται γύρω στα 25 εκατομμύρια, ενώ σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΚΜ θα υπερβεί τα 40 εκατομμύρια. Από πού θα καλυφθεί το επί πλέον κόστος;
        Πότε θα αποδοθεί το έργο στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, όταν δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη οι μελέτες για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου; Δεδομένο είναι ότι χρειάζεται και η δοκιμαστική περίοδος διάρκειας 12 έως 15 μηνών πριν ξεκινήσει κανονικά την λειτουργία του το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Αθήνα, 13.04.2017
 Ο Ερωτών Βουλευτής  Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου