Τετάρτη 15 Αυγούστου 2018

Δεκαπενταύγουστος: «Το Πάσχα του Καλοκαιριού»


Δεκαπενταύγουστος:  «Το Πάσχα του Καλοκαιριού»
Από τις μεγαλύτερες γιορτές της Ορθοδοξίας
Μελέτη-Έρευνα-φωτογραφική κάλυψη: Γιώργος Φωτόπουλος
    Η γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου έχει ιδιαίτερη θέση στο εορτολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας και συνδέεται άμεσα με τη μοναδικότητα του προσώπου
της Παναγίας στο έργο «της εν Χριστώ σωτηρίας» των ανθρώπων, αποτελώντας τη μεγαλύτερη από τις γιορτές που καθιέρωσε η Εκκλησία προς τιμήν της Μητέρας του Χριστού, τις ονομαζόμενες θεομητορικές εορτές.
    Οι πρώτες μαρτυρίες για τον εορτασμό της Κοίμησης της Θεοτόκου εμφανίζονται τον πέμπτο αιώνα μΧ, εποχή που συγκλήθηκε η Γ' Οικουμενική Σύνοδος της Εφέσου (451μ.χ.), που καθόρισε το θεομητορικό δόγμα και έγινε αιτία να αναπτυχθεί η τιμή στο πρόσωπο της Θεοτόκου.
    Για πρώτη φορά φαίνεται να γιορτάστηκε στα Ιεροσόλυμα στις 13 Αυγούστου και λίγο αργότερα μετατέθηκε στις 15 του ίδιου μήνα.
    Είχε δε γενικότερα θεομητορικό χαρακτήρα, χωρίς ειδική αναφορά στο γεγονός της Κοιμήσεως και ονομάζονταν «ημέρα της Θεοτόκου Μαρίας».
    Κέντρο του πανηγυρισμού αναφέρεται στην αρχή ένα «Κάθισμα» (ναός), που βρίσκονταν έξω από τα Ιεροσόλυμα στον δρόμο προς την Βηθλεέμ. 
    Στον παραπάνω χώρο που η αρχαιολογική υπηρεσία του Ισραήλ ανακάλυψε πριν λίγα χρόνια, υπήρχε μεγαλοπρεπές συγκρότημα μοναστηριού, που καταστράφηκε γύρω  στον 9ο μ.χ. αιώνα.
    Η σύνδεση αυτής της γιορτής με την Κοίμηση της Θεοτόκου, έγινε στον ναό της Παναγίας, που βρισκόταν στη Γεσθημανή, όπου υπήρχε και ο τάφος της.
    Κατά την εκκλησιαστική παράδοση, της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου προηγείται νηστεία, η
οποία καθιερώθηκε τον 7ο αιώνα,  που περιλαμβάνει 14 ημέρες και ξεκινά την 1η Αυγούστου. Κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης νηστείας, νηστεύεται το λάδι εκτός του Σαββάτου και της Κυριακής, ενώ στη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα καταλύεται (επιτρέπεται) το ψάρι.
    Ανήμερα της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου καταλύονται τα πάντα, εκτός και αν η εορτή πέσει σε Τετάρτη ή Παρασκευή, οπότε καταλύεται μόνο το ψάρι.
    Τις ημέρες της νηστείας του Δεκαπενταύγουστου ψάλλονται τις απογευματινές ώρες στις εκκλησίες (εκτός Κυριακής), εναλλάξ, ο «Μικρός και ο Μέγας Παρακλητικός Κανών εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον», οι λεγόμενες «Παρακλήσεις».
    Η μητέρα του Ιησού Χριστού, όπως αναφέρεται στην εκκλησιαστική παράδοση, πληροφορήθηκε τον επικείμενο θάνατό της από έναν άγγελο τρεις ημέρες προτού αυτός συμβεί και άρχισε να προετοιμάζεται κατάλληλα. Επειδή κατά την ημέρα της Κοίμησής της δεν ήταν όλοι οι Απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, μία νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά της. Μοναδικός απών ο απόστολος Θωμάς.  
    Η Κοίμηση της Θεοτόκου συνέβη στο σπίτι του Ευαγγελιστή Ιωάννη, όπου και διέμενε, μετά τη σταύρωση του Χριστού.
    Αφού της έκλεισαν τα μάτια, οι Απόστολοι μετέφεραν το νεκροκρέβατό της στον κήπο της Γεθσημανής, όπου την έθαψαν. 
    Όταν μετά από τρεις ημέρες ο απόστολος Θωμάς πήγε στον τάφο της, βρήκε μόνο τα εντάφια.                      
    Πάνω στον τάφο της Παναγίας χτίστηκε μεγαλοπρεπής ναός, που αποδίδεται στην Αγία Ελένη.
    Μετά την καταστροφή του, ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Μαρκιανός (450-457) με τη δεύτερη σύζυγό του Πουλχερία έχτισαν ένα νέο ναό, που υπάρχει μέχρι σήμερα.
    Μεταξύ της Ορθόδοξης και της Καθολικής Εκκλησίας υπάρχει δογματική διαφορά σχετικά με την Κοίμηση της Θεοτόκου.
    Η Καθολική Εκκλησία πιστεύει στο δόγμα της ενσώματης ανάληψης της Θεοτόκου, που οριστικοποιήθηκε με την αποστολική εγκύκλιο του Πάπα Πίου IB' (1 Νοεμβρίου 1950).        
    Αντίθετα, η Ορθόδοξη Εκκλησία κάνει λόγο πρώτα για Κοίμηση της Θεοτόκου, δηλαδή πραγματικό θάνατο (χωρισμό ψυχής και σώματος) και στη συνέχεια για μετάσταση της Θεοτόκου, δηλαδή ανάσταση (ένωση ψυχής και σώματος) και ανάληψή της κοντά στον Υιόν της. Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου γιορτάζεται με λιγότερο εμφατικό τρόπο στις λοιπές ορθόδοξες και καθολικές χώρες του
κόσμου.
    Αναρίθμητοι ναοί και μονές έχουν χτιστεί προς τιμήν της Κοιμήσεώς της, θαυμάσιες τοιχογραφίες παριστάνουν σε κάθε ναό, πίσω από την κεντρική είσοδο, σε εκπληκτικές συνθέσεις την ιερή της κηδεία, ύμνοι εκλεκτοί έχουν διακοσμήσει την ακολουθία της και λόγοι λαμπροί και εγκώμια εκφωνήθηκαν από τους Πατέρες και νεότερους κληρικού άνδρες κατά την ημέρα της μνήμης της.
    Στην Ελλάδα, η Κοίμηση της Θεοτόκου εορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα, ονομάζεται δε και «Πάσχα του Καλοκαιριού».               
    Σε πολλά νησιά του Αιγαίου (Τήνος, Πάρος, Πάτμος) στολίζουν και περιφέρουν επιτάφιο προς τιμήν της Παναγίας.                  
    Σε πόλεις και χωριά ανά την επικράτεια, σε εκκλησίες [και μοναστήρια] αφιερωμένες στην Κοίμηση
της Θεοτόκου διοργανώνονται παραδοσιακά πανηγύρια, που καταλήγουν σε γενικευμένο γλέντι.
    Στην Τήνο η γιορτή της συνδέθηκε με τον τορπιλισμό της «Έλλης» και μαζί με την Κοίμησή της οι Έλληνες τιμούν την μνήμη αυτών που χάθηκαν.                    
    Από το όρος Μελά η Παναγία Σουμελά, βρέθηκε στο Βέρμιο Ημαθίας.
    Στη Λέρο η Καστροβασίλισσα, στην Αστυπάλαια η Πορταΐτισσα, στη Ρόδο η Κρεμαστή. στη Λέσβο η Αγία Σιών της Αγιάσου και στη Νίσυρο η Σπηλιανή Κυρά.
    Στην Κρήτη η Καλυβιανή και η Μεγάλη Παναγιά της Νεάπολης, στην Ίμβρο η Παναγιά η Ιμβριώτισσα και στη Χαλκιδική η Μεγάλη Παναγιά. Στη Γουμένισσα το Θεομητορικό Μοναστήρι, στην Πάρο η Εκατονταπυλιανή, στην Κεφαλονιά η Οφιούσα, στην Άνδρο η Φανερωμένη, στην Κάρπαθο η Παναγιά της Ολύμπου και η Χοζοβιώτισσα στην Αμοργό.
    Στη Σκιάθο η Βαγγελίστρα, στο Λεωνίδιο Κυνουρίας η Παναγιά της Έλωνας και η Επισκοπιώτισσα στη Μαντινεία.

    Αλλά και σε δεκάδες άλλες εκλησσιές και μοναστήρια στην Ελλάδα και όλο τον κόσμο.
    Η Κοίμηση της Θεοτόκου δεν είναι ένα πένθιμο γεγονός για το ελληνικό λαό, επειδή η Παναγία «μετέστη προς την ζωήν».
    Ανήμερα, όμως, στη γιορτή της, καθώς και στα εννιάμερά της στις 23 Αυγούστου, «γιορτές και
πανηγύρια» παντού.
    Σύμφωνα με την λαογράφο Ελένη Ψυχογιού:
«Τα πανηγύρια της Παναγίας τελούνται παραδοσιακά στο απόγειο του καλοκαιριού, όταν έχει ολοκληρωθεί ο παραγωγικός κύκλος, αφήνοντας στους ανθρώπους χρόνο σχόλης και προσόδους για να καταναλώσουν σε μια ‘τελετουργική σπατάλη’…
    Πέρα από εκδηλώσεις πίστης, τα πανηγύρια αποτελούν συλλογικά πολυσύνθετα και ύψιστης σημασίας επικοινωνιακά γεγονότα, που λειτουργούν ως θεμέλια πολιτισμού για τις ανθρώπινες κοινότητες ακόμα και στις μέρες μας, με όποια μορφή επιτελούνται κατά τόπους».
ΣΥΝΟΨΗ:
    Τόσο για το πρόσωπο, όσο και για τις γιορτές της Παναγίας δεν είναι υπερβολή να ισχυριστούμε ότι οι αναφορές δεν έχουν τέλος.
    Η Παναγιά μας είναι η μητέρα όλου του κόσμου γιαυτό και την τιμούν σχεδόν όλες οι θρησκείες.
    Εμείς όμως οι Ελληνορθόδοξοι πιστεύουμε ότι έχουμε την καθημερινή Της προστασία και αγάπη.
    Χρόνια πολλά πρώτα στις και τους εορτάζοντες αλλά και σε όλους μας.
Θεσσαλονίκη, Αύγουστος 2018.
  ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΧΟΖΟΒΙΩΤΙΣΣΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ ΤΗΣ ΙΟΥΔΑΙΑΣ
Έρευνα-ρεπορτάζ-φωτογραφικό υλικό Γιώργος  Φωτόπουλος  Εmail   gefotopulos@yahoo.com

7 σχόλια:

  1. Θαύμα δεν είναι τόσο η μεταστάθμευση της Υπεραγίας Θεοτόκου στους ουρανούς, ούτε τα κομμένα χέρια του Εβραίου Εχωνία από το σπαθοφόρο Γαβριήλ, όταν ο αναιδής αυτός τόλμησε να την αγγίξει και που κατόπιν επανασυγκολλήθηκαν (τα χέρια)!
    Το κορυφαίο είναι όταν 15Αυγουστιάτικα πλάκωσαν 14 σύννεφα πάνω από την έρημο της Σιών (πρωτοφανές για την Παλαιστίνη τέτοια εποχή), με τους νεφοκαβαλάρηδες Αποστόλους και την επικουρία των δικών μας Διονύσιο και Ιερόθεο, άπαντες προβληματισμένους για τον τρόπο ξεπεζέματος. Αυτό θέλει τεχνική και μάλιστα όταν πρόκειται για σύννεφα, μιας και στην καλλίτερη περίπτωση γνώριζαν μόνο από γαϊδου-ροκαβαλαρία, εκτός ίσως από τον Παύλο που είχε τον τρόπο του! Ιδού το «ιστορικό» γεγονός:
    -Θεοτοκίον Ήχος πλ. β':
    «Τη αθανάτω σου Κοιμήσει, Θεοτόκε Μήτηρ της ζωής, νεφέλαι τους Αποστόλους, αιθερίους διήρπαζον, και κοσμικώς διεσπαρμένους, ομοχώρους παρέστησαν…».
    -Απολυτίκιο Ήχος α':
    «Θεαρχίω νεύματι, πάντοθεν οι θεοφόροι Απόστολοι, υπό νεφών μεταρσίως αιρόμενοι».
    -Κανών α', Ωδή ε', Ήχος α':
    «Ως επί νεφέλης Παρθένε, των Αποστόλων ο δήμος οχούμενος, προς την Σιών εκ περάτων λειτουργήσαί σοι, τη νεφέλῃ τη κούφη ηθροίζετο...».
    Αυτά και μύριες τόσες ανοησίες να βρίθουν στα Ιερά κείμενα της Εκκλησίας, έχουν περάσει ως αδιαπραγμάτευτα ιστορικά γεγονότα προϊόντος του διαποτισμού, ένεκα της ακατάπαυστης πλύσης εγκεφάλου από τη βρεφική ακόμα ηλικία.
    Είναι ο λόγος που τοποθετούνται στο απυρόβλητο κάθε κριτικής. Όποιος δια της λογικής τα αγγίζει, στοχοποιείται· γίνεται ανθέλληνας μπορεί και Γιαχωβίτης!
    Το σίγουρο είναι πως η ελπίδα -αν έρθει-, θα ξεπροβάλλει μόνο από το μέλλον, καθώς η σημερινή κυριαρχούσα γενιά των 50+ και ειδικά ο γυναικείος πληθυσμός της, δεν έχει διάθεση για την πολυπόθητη Επανελλήνιση του Αγίου αυτού, Ιερού Τόπου.
    Φαίνεται πια καθαρά πως το πρόβλημα της χώρας, δεν είναι οικονομικό ούτε καν πολιτικό, αλλά κυρίως πολιτισμικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δικαίωμά σας να μη πιστεύετε κύριε Παναγιωταράκο. Δικαίωμά σας να μην μπορείτε να νιώσετε ή να αντιληφθείτε τον συμβολισμό ορισμένων πραγμάτων, ακόμα κι αν αυτά τα πράγματα είναι γεγονότα που δεν μπορούν να υπάρξουν σύμφωνα με την ανθρώπινη λογική. Δικαίωμά σας να μη σέβεστε το θρησκευτικό συναίσθημα των συνανθρώπων σας και να το ειρωνεύεστε και να λοιδορείτε. Δικαίωμά σας να θεωρείτε χαζά αυτά τα πράγματα και να θεωρείτε και αυτούς που τα πιστεύουν ως μειωμένης πνευματικής αντιλήψεως άτομα. Σκεφτείτε, μόνο, εάν αυτή η συμπεριφορά σας σας τιμά ως άνθρωπο, εφόσον δεν ήλθε κανείς μέσα στο σπίτι σας να σας επιβάλει δια της βίας αυτά που πιστεύει και εφόσον σεις ήρθατε απρόσκλητος στο "σπίτι" που φιλοξενεί την άποψη σας να το προσβάλετε όπως και όλους όσοι πιστεύουν και διαβάζουν αυτά που δημοσιεύει γι' αυτούς το υπόψη "σπίτι".
    Σας ευχαριστώ!
    Ιωάννης Παναγάκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μάλλον εσείς δεν καταλάβατε το πνεύμα του σχολίου, τον προβληματισμό και την αγωνία που εκπέμπει. Για ποιο σπίτι και πια βία ομιλείτε Κύριε? Εκτός αν θεωρείτε τσιφλίκι σας το δημόσιο μέσο που φιλοξενεί και τις δικές σας σεβαστές και κόσμιες απόψεις. Ότι δεν σας βολεύει και έρχεται κόντρα στα δικά σας πιστεύω παρά το ότι είναι επαρκώς τεκμηριωμένο το θεωρείτε λοιδορία και κοροϊδία? Για την ταμπακιέρα έχετε να πείτε κάτι?
    Να σας θυμίσω πως για τη γελοιότητα των νεφοκαβαλάρηδων, για το κήτος του Ιωνά και για το περιστέρι του Νώε, για τα 40 χρόνια στην έρημο και το μάνα του Περιούσιου λαού, για τους γαϊδάρους που μιλάνε Αραμαϊκά, για τα 2000 πνιγμένα γουρουνάκια της Τιβεριάδας και τα χιλιάδες ακόμη τραγικά ευτράπελα που τα θεωρείτε ως ιστορικά γεγονότα, έχασαν τη ζωή τους και καταστράφηκε κόσμος και κοσμάκης με κυρίαρχο θύμα το Ελληνικό Έθνος, που τα απέρριψε ως «μωρίες».
    Γενοκτονίες των Ελλήνων επί τρεις συνεχόμενους αιώνες, που μόνο με τους Ιθαγενείς του Νέου Κόσμου μπορεί να συγκριθεί.
    Άρα δε μιλάμε για κάποιους συμβολισμούς, όπως πάνε να το λειάνουν τώρα, αλλά για την πραγματική εγκληματική ιστορία του Χριστιανισμού και τον τρόπο που επιβλήθηκε στην Ελληνική γη. Αν αυτά δεν τα γνωρίζετε κακώς. Αν τα γνωρίζετε και σφυρίζετε αδιάφορα κάκιστα. Δεν είμαστε εμείς οι απολογούμενοι.
    Ειδικά για εσάς αφιέρωσα στο παρελθόν δυο μέρες από τη ζωή μου να σας «απολογούμαι» για τέτοιου είδους ζητήματα. Δεν περίμενα ποτέ να κάνετε τέτοιου είδους επίθεση ότι προσβάλλω κόσμο.
    Ιδού οι απολογίες μου προς εσάς αν και δε νομίζω να μπείτε στον κόπο.
    http://roykoymoykoy.blogspot.com/2017/08/blog-post_975.html?showComment=1503614004541#c3509589802825388859

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ για την προσβλητική σας απάντηση!
      Σ' αυτό τον τομέα, αναγνωρίζω πως δεν μπορώ να σας συναγωνιστώ. Και μη διαστρεβλώνετε αυτά που έγραψα. Το "σπίτι" που σας φιλοξενεί δεν σας προσέβαλε. Δημοσίευσε κάποιο από τα πιστεύω του χωρίς να κρίνει ή να κατακρίνει κανένα. Εσείς το κάνατε αυτό.
      Έπειτα, εγώ δε σας μίλησα για σωστό ή λάθος στα επιχειρήματά σας. Αν δεν το καταλάβατε σας μίλησα για ευαισθησία και ευγένεια απέναντι στους συνανθρώπους σας, και σας ευχαριστώ που με την απάντησή σας ενισχύσατε τα γραφόμενά μου. Ευτυχώς ή δυστυχώς σ' αυτόν τον τομέα που ως φαίνεται εσείς κάνετε πρωταθλητισμό, και σας ζητώ συγγνώμη αν τυχόν κάνω λάθος σ' αυτή μου την εκτίμηση, εγώ δεν μπορώ να σας ακολουθήσω.

      Διαγραφή
    2. Δεν έχω απολύτως τίποτα εναντίον σας. Απεναντίας μάλιστα! Μη νομίσετε ότι είμαι ευτυχής για την αντιπαράθεσή μας. Εκείνο που με αρρώστησε είναι ότι υποτιμώ τον κόσμο λόγω μειωμένης πνευματικής αντίληψης, για τη βία στο σπίτι, για ειρωνείες και λοιδορίες, όπως γράψατε, τη στιγμή που δεν είχα την παραμικρή πρόθεση για τούτο και τη στιγμή που, αν θέλετε το πιστεύετε, εκτιμώ τον εαυτό μου ως τον ελαχιστότατο πάντων. Ακόμα και των μυρμηγκιών.
      Άλλο ήταν κατά την κρίση μου το πνεύμα του σχολιασμού. Μπορεί να μη το εκτίμησα σωστά. Ελπίζω να σας καλύπτουν οι εξηγήσεις μου.

      Διαγραφή
    3. Σας ευχαριστώ για την απάντησή σας η οποία με καλύπτει. Δεν παύετε να είστε ένας αξιόλογος πνευματικός άνθρωπος! Καλή συνέχεια!

      Διαγραφή