«Πότε θα γίνει το Μετρό Θεσσαλονίκης;»
#Παρεμβασεις_για_την_Θεσσαλονίκη
Έντονο
προβληματισμό προκαλεί η απάντηση που έδωσε η κυβέρνηση σε πρόσφατη Ερώτησή μας
στην Βουλή σχετικά με την πρόοδο των εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης (ΑΠ Β-2523/23.10.2017 Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών).
Η απάντηση προέρχεται από τον αρμόδιο Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και αφήνει πολλά ερωτηματικά σχετικά με διάφορα ζητήματα που συνδέονται με τα έργα του Μετρό, όπως ο συνολικός χρόνος αποπεράτωσης του έργου, ο χρόνος ολοκλήρωσης των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, το κλείσιμο της οδού Βενιζέλου κ.ά.
Συγκεκριμένα, στην απάντησή του το αρμόδιο Υπουργείο δίνει ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του συνολικού έργου το Νοέμβριο του 2020 αλλά δεν διευκρινίζει εάν αυτός ο χρόνος θα είναι ο χρόνος παραδόσεως του έργου στην κοινή χρήση ή ο χρόνος αποπεράτωσής του (σημειώνεται ότι χρειάζεται τουλάχιστον ένας χρόνος δοκιμαστικής λειτουργίας πριν παραδοθεί το Μετρό στην χρήση των πολιτών).
Από την ίδια απάντηση του Υπουργείου προκύπτει ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η τεχνική λύση του «Σταθμού Βενιζέλου», με βάση τις κατευθύνσεις που έδωσε το Υπουργείο Πολιτισμού για το ζήτημα των αρχαιοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να καταλήξουν στο δέον γενέσθαι κατασκευαστικά για το Σταθμό «Βενιζέλου» και μετά να προχωρήσουν οι μελέτες για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, για την πρόσβαση του κοινού σε αυτές και για τον περιβάλλοντα χώρο. Πότε θα γίνουν όλα αυτά; Ουδείς γνωρίζει…
Επίσης, θολό παραμένει και το τι θα γίνει με το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην καρδιά της πόλης, στην συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου. Σύμφωνα με την απάντηση, ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί τι θα συμβεί στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, ποιες οδοί θα αποκλειστούν, για πόσο χρονικό διάστημα και από πού θα διοχετεύεται παράπλευρα η κίνηση των οχημάτων.
Όσον αφορά στο κόστος κατασκευής φαίνεται ξεκάθαρα από την απάντηση ότι θα υπάρξουν επιπλέον δαπάνες για τις οποίες θα χρειαστεί η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης. Το ακριβές κόστος θα εκτιμηθεί αφού κατατεθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες για τους δύο σταθμούς. Δηλαδή, κανείς από τους αρμόδιους δεν είναι σε θέση να μας πληροφορήσει έως σήμερα πόσο τελικά θα κοστίσει το Μετρό Θεσσαλονίκης και πόση θα είναι η υπέρβαση του προϋπολογισμού.
Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η απάντηση σε σχέση με την κατασκευή των Σταθμών «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», οι οποίοι, σύμφωνα με τον κ.Σπίρτζη, «…εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν και θα ενσωματωθούν 1-2 χρόνια αργότερα (από το Νοέμβριο του 2020)…» Η έκπληξη δεν έγκειται μόνο στην αισιοδοξία του αρμόδιου Υπουργού και της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση και την τελική απόδοση ενός έργου στην κοινή χρήση μέσα στα προσεχή δύο-τρία χρόνια, όταν ακόμη δεν έχουν συνταχθεί καν οι σχετικές μελέτες και δεν έχει βρεθεί η τελική τεχνική λύση που θα ακολουθηθεί. Κυρίως επικεντρώνεται στο γεγονός ότι στην ίδια απάντηση αναφέρεται ότι ακόμη δεν γνωρίζουν οι αρμόδιοι εάν θα παραδοθούν εγκαίρως και οι Σταθμοί «Δημοκρατίας» και «Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού» αφού, αναφέρεται επί λέξει: «Με την ολοκλήρωση των μελετών για σταθμό Βενιζέλου θα γίνει εκτίμηση της δυνατότητας λειτουργίας των σταθμών “Δημοκρατίας” και “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” σε προγενέστερο χρόνο». Δηλαδή, δεν είναι μόνο στον αέρα οι Σταθμοί «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», αλλά, όπως αποκαλύπτεται από την απάντηση, είναι και οι Σταθμοί «Δημοκρατίας» και «Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού»...
Τα συμπεράσματα και τα σχόλια δικά σας…
Ακολουθούν η Ερώτηση και η ακριβής απάντηση για το ανωτέρω θέμα:
Η απάντηση προέρχεται από τον αρμόδιο Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και αφήνει πολλά ερωτηματικά σχετικά με διάφορα ζητήματα που συνδέονται με τα έργα του Μετρό, όπως ο συνολικός χρόνος αποπεράτωσης του έργου, ο χρόνος ολοκλήρωσης των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, το κλείσιμο της οδού Βενιζέλου κ.ά.
Συγκεκριμένα, στην απάντησή του το αρμόδιο Υπουργείο δίνει ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του συνολικού έργου το Νοέμβριο του 2020 αλλά δεν διευκρινίζει εάν αυτός ο χρόνος θα είναι ο χρόνος παραδόσεως του έργου στην κοινή χρήση ή ο χρόνος αποπεράτωσής του (σημειώνεται ότι χρειάζεται τουλάχιστον ένας χρόνος δοκιμαστικής λειτουργίας πριν παραδοθεί το Μετρό στην χρήση των πολιτών).
Από την ίδια απάντηση του Υπουργείου προκύπτει ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η τεχνική λύση του «Σταθμού Βενιζέλου», με βάση τις κατευθύνσεις που έδωσε το Υπουργείο Πολιτισμού για το ζήτημα των αρχαιοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να καταλήξουν στο δέον γενέσθαι κατασκευαστικά για το Σταθμό «Βενιζέλου» και μετά να προχωρήσουν οι μελέτες για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, για την πρόσβαση του κοινού σε αυτές και για τον περιβάλλοντα χώρο. Πότε θα γίνουν όλα αυτά; Ουδείς γνωρίζει…
Επίσης, θολό παραμένει και το τι θα γίνει με το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην καρδιά της πόλης, στην συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου. Σύμφωνα με την απάντηση, ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί τι θα συμβεί στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, ποιες οδοί θα αποκλειστούν, για πόσο χρονικό διάστημα και από πού θα διοχετεύεται παράπλευρα η κίνηση των οχημάτων.
Όσον αφορά στο κόστος κατασκευής φαίνεται ξεκάθαρα από την απάντηση ότι θα υπάρξουν επιπλέον δαπάνες για τις οποίες θα χρειαστεί η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης. Το ακριβές κόστος θα εκτιμηθεί αφού κατατεθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες για τους δύο σταθμούς. Δηλαδή, κανείς από τους αρμόδιους δεν είναι σε θέση να μας πληροφορήσει έως σήμερα πόσο τελικά θα κοστίσει το Μετρό Θεσσαλονίκης και πόση θα είναι η υπέρβαση του προϋπολογισμού.
Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η απάντηση σε σχέση με την κατασκευή των Σταθμών «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», οι οποίοι, σύμφωνα με τον κ.Σπίρτζη, «…εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν και θα ενσωματωθούν 1-2 χρόνια αργότερα (από το Νοέμβριο του 2020)…» Η έκπληξη δεν έγκειται μόνο στην αισιοδοξία του αρμόδιου Υπουργού και της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση και την τελική απόδοση ενός έργου στην κοινή χρήση μέσα στα προσεχή δύο-τρία χρόνια, όταν ακόμη δεν έχουν συνταχθεί καν οι σχετικές μελέτες και δεν έχει βρεθεί η τελική τεχνική λύση που θα ακολουθηθεί. Κυρίως επικεντρώνεται στο γεγονός ότι στην ίδια απάντηση αναφέρεται ότι ακόμη δεν γνωρίζουν οι αρμόδιοι εάν θα παραδοθούν εγκαίρως και οι Σταθμοί «Δημοκρατίας» και «Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού» αφού, αναφέρεται επί λέξει: «Με την ολοκλήρωση των μελετών για σταθμό Βενιζέλου θα γίνει εκτίμηση της δυνατότητας λειτουργίας των σταθμών “Δημοκρατίας” και “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” σε προγενέστερο χρόνο». Δηλαδή, δεν είναι μόνο στον αέρα οι Σταθμοί «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας», αλλά, όπως αποκαλύπτεται από την απάντηση, είναι και οι Σταθμοί «Δημοκρατίας» και «Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού»...
Τα συμπεράσματα και τα σχόλια δικά σας…
Ακολουθούν η Ερώτηση και η ακριβής απάντηση για το ανωτέρω θέμα:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Π. ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ Αριθμ.Πρωτ. 61
BΟΥΛΕΥΤΗΣ
ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Ημερ.Καταθ. 03.10.2017
Α’ ΕΚΛ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΣ:ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ
προς τον
Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη,
προς την
Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κα Λυδία Κονιόρδου.
ΘΕΜΑ:Τι συμβαίνει με τους Σταθμούς
Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης;
Στην φετινή ομιλία του στην Διεθνή Έκθεση
Θεσσαλονίκης, o πρωθυπουργός, για άλλη μια φορά, διαβεβαίωσε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα
ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί στο κοινό το 2019-2020. Τι εννοεί, όμως, όταν
αναφέρεται σε ολοκλήρωση και παράδοση του έργου ο κ.Τσίπρας; Θα παραδοθεί
ολόκληρο το έργο ή τμήμα αυτού;
Τα προβλήματα με την κατασκευή των σταθμών
Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας λόγω των ευρεθεισών αρχαιοτήτων δεν έχουν επιλυθεί,
οι σχετικές μελέτες εκκρεμούν και είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθεί αρκετός χρόνος
ακόμη για την τελική διευθέτησή τους, χρόνος που θα ξεπεράσει, σύμφωνα με
πληροφορίες, κατά πολύ το 2020. Οι Θεσσαλονικείς αναμένουν μια οριστική
απάντηση για το τελικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης ολόκληρου του έργου, χωρίς
εξαιρέσεις.
Τι γίνεται, όμως, με τις μελέτες για την
διατήρηση των αρχαιοτήτων στην θέση τους και την ταυτόχρονη κατασκευή των
σταθμών του Μετρό; Πόσο θα κοστίσουν αυτές οι μελέτες και ποιος αναλαμβάνει την
κάλυψη αυτών των δαπανών για τις μελέτες αλλά και για τις εργασίες που θα
απαιτηθούν για την προκρινόμενη λύση, η οποία, τελικά ανεβάζει το κόστος πολύ
περισσότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου; Ποιος συνέταξε αυτές τις μελέτες; Θα καλύψει
την επιπλέον δαπάνη που προέκυψε με την λύση που επιλέχθηκε το ελληνικό Δημόσιο
ή η εταιρεία κατασκευής του έργου; Ποια είναι η τελική συμφωνία για αυτό; Πότε θα παρουσιαστούν όλες οι μελέτες και
για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και για τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας στην
δημοσιότητα απ’ όπου θα προκύπτει το τελικό χρονοδιάγραμμα για να οδηγηθούμε
στην τελική λύση της παραμονής των αρχαιοτήτων στην θέση τους και την
ταυτόχρονη κατασκευή των σταθμών του Μετρό;
Πέραν όλων των παραπάνω, η κατάσταση με τον
Σταθμό Βενιζέλου έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ανησυχία στην πόλη μετά από όσα
είδαν το φως της δημοσιότητας για την μονοδρόμηση της οδού Εγνατίας στο ύψος
της οδού Βενιζέλου για μια περίοδο τουλάχιστον έξι μηνών, αλλά και για τον
αποκλεισμό της οδού Βενιζέλου τουλάχιστον για δύο χρόνια, στο τμήμα από την
Ερμού μέχρι το Καραβάν Σαράι. Κάτι τέτοιο θα σημάνει ότι η πόλη θα ζει για ένα
μεγάλο χρονικό διάστημα υπό τις συνθήκες κυκλοφοριακού εμφράγματος, αφού όπως
είναι γνωστό, η περιοχή που γίνονται οι εργασίες βρίσκεται στην καρδιά της
Θεσσαλονίκης και τη συμβολή των πιο βασικών οδικών αρτηριών, με τις οποίες
εξυπηρετείται η κίνηση των οχημάτων. Να σημειωθεί ότι το τμήμα της οδού
Εγνατίας στην συμβολή με την οδό Βενιζέλου καθώς και το τμήμα της οδού
Βενιζέλου από την Ερμού μέχρι το Καραβάν Σαράι αποτελεί ένα εξαιρετικά
προβληματικό σημείο για το κυκλοφοριακό της πόλης, το οποίο, ήδη, ταλαιπωρεί
όλο το κέντρο της Θεσσαλονίκης, λόγω του εργοταξίου του Μετρό και επιβαρύνει
την καθημερινή μετακίνηση των συμπολιτών μας καθ’ όλη την διάρκεια της
κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου.
Επίσης, περίοικοι, καταστηματάρχες και
επαγγελματίες είναι ιδιαίτερα ανήσυχοι αφού κάτι τέτοιο θα σημάνει την πλήρη
ερήμωση της οδού Βενιζέλου, με καταστροφικές συνέπειες για την ζωή και την
εμπορική κίνηση μιας περιοχής που έχει ήδη πληγεί βαρύτατα από την πολυετή
κατασκευή του Σταθμού του Μετρό.
Έχουν γίνει οι σχετικές κυκλοφοριακές
μελέτες προκειμένου σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο να υπάρχουν εναλλακτικές
κυκλοφοριακές λύσεις ώστε να
διοχετεύεται αλλού η κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης; Κι αν ναι, ποιος
συνέταξε αυτές τις μελέτες; Τι ακριβώς προβλέπουν και πότε θα παρουσιαστούν
στην τελική τους μορφή για να γνωρίζουν οι Θεσσαλονικείς τι πρόκειται αν συμβεί
στο κέντρο της πόλης από τούδε και στο εξής;
Παράλληλα, σοβαρά ζητήματα εκκρεμούν ακόμη
με την κατασκευή του Σταθμού Αγίας Σοφίας. Οι αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στο
εργοτάξιο άνοιξαν ένα νέο κύκλο θεμάτων τόσο για την κατασκευή ενός από τους
κεντρικούς σταθμούς της βασικής γραμμής όσο και για την ανάδειξη των
αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί από τις ανασκαφές του Μετρό.
Η τροποποίηση των προσβάσεων/εισόδων του
Σταθμού είναι βέβαιη, σύμφωνα με τα δημοσιευθέντα στοιχεία, αφού απαιτείται να
μελετηθεί εκ νέου η πρόσβαση στο σταθμό από το βόρειο τμήμα, με την μεταφορά
της εισόδου και την εξασφάλιση νέου χώρου εγκατάστασης των ηλεκτρομηχανολογικών
συστημάτων. Παράλληλα, εκκρεμεί μία ακόμη μελέτη, βάσει της απόφασης που έλαβε
το ΚΑΣ, σύμφωνα με την οποία θα διατηρηθούν κατά χώρα οι αρχαιότητες που
βρέθηκαν στο βόρειο τμήμα και προς την πλευρά της οδού Πλάτωνος και θα
αποσπασθούν για να εκτεθούν εκείνες που αποκαλύφθηκαν στο νότιο τμήμα του
σταθμού, κάτω από την οδό Εγνατία.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν σοβαρότατα
ζητήματα που δεν έχουν ακόμη επιλυθεί και θα δυσχεράνουν την ολοκλήρωση του
Μετρό Θεσσαλονίκης. Παρά τις όποιες διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού για
ολοκλήρωση και παράδοση του έργου το 2019-2020, η εκκρεμότητα όλων των παραπάνω
σημαίνει νέες καθυστερήσεις στο έργο και χρόνο ολοκλήρωσης που θα ξεπεράσει
κατά πολύ το 2020.
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι αρμόδιοι
Υπουργοί:
Τι γίνεται με τις μελέτες για την διατήρηση
των αρχαιοτήτων στην θέση τους κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων του
Μετρό; Πόσο θα κοστίσουν αυτές οι μελέτες και ποιος αναλαμβάνει την κάλυψη
αυτών των δαπανών για τις μελέτες; Ποιος συνέταξε αυτές τις μελέτες; Πότε θα
παρουσιαστούν όλες οι μελέτες και για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και για τις
αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας στην δημοσιότητα;
Ποιο είναι το επιπλέον κόστος και ποιος
αναλαμβάνει να καλύψει τις επιπλέον δαπάνες των εργασιών που θα απαιτηθούν με
την λύση που επιλέχθηκε; Το ελληνικό Δημόσιο ή η εταιρεία κατασκευής του έργου;
Ποια είναι η τελική συμφωνία για αυτό;
Πότε θα ολοκληρωθούν οι κυκλοφοριακές
μελέτες για την κατασκευή του Σταθμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στην οδό
Βενιζέλου;
Ισχύουν οι πληροφορίες για το πλήρες
κλείσιμο της οδού Βενιζέλου για διάρκεια δύο ετών στο τμήμα από την οδό Ερμού
μέχρι το Καραβάν Σαράι; Θα μονοδρομηθεί το τμήμα της οδού Εγνατίας στο ύψος της
οδού Βενιζέλου για περίοδο τουλάχιστον έξι μηνών; Κι αν ναι, υπάρχουν
εναλλακτικές ρυθμίσεις που θα βοηθήσουν την καθημερινότητα και την εμπορική κίνηση
του κέντρου της Θεσσαλονίκης; Πότε θα παρουσιαστούν οι εν λόγω μελέτες; Θα
τεθούν υπό διαβούλευση με τους φορείς της πόλης;
Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την
ολοκλήρωση της κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου και παράδοσής του στο κοινό;
Πότε θα κατατεθούν οι μελέτες για την
τροποποίηση των προσβάσεων/εισόδων του Σταθμού Αγίας Σοφίας;
Πότε θα ολοκληρωθούν οι μελέτες για την
ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν εκεί από τις ανασκαφές του Μετρό;
Ποιο είναι το συνολικό χρονοδιάγραμμα
ολοκλήρωσης της κατασκευής και απόδοσης στο κοινό του Σταθμού Αγίας Σοφίας;
Πότε θα παρουσιαστούν όλες οι μελέτες και
για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου και για τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας στην
δημοσιότητα απ’ όπου θα προκύπτει το τελικό χρονοδιάγραμμα για να οδηγηθούμε
στην τελική λύση της διατήρησης των αρχαιοτήτων στην θέση τους και την
ταυτόχρονη κατασκευή των σταθμών του Μετρό;
Και ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα
παράδοσης ολόκληρου του έργου, χωρίς να εξαιρούνται κάποια τμήματά του;
Αθήνα,
03.10.2017
Ο Ερωτών Βουλευτής
Κωνσταντίνος Π. Γκιουλέκας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΤΜΗΜΑ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Αναστάσεως
2 & Τσιγάντε
Παπάγου, 23.10.2017
τ.κ. 101 91
Παπάγου
Αρ. Πρωτ : Β-2523
τηλ. 210
6508338, 8326, 8120
Δ/νση
ηλ.ταχυδρομείου: tkvel@yme.gov.gr
Προς τη
Βουλή των
Ελλήνων
Δ/νση
Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Τμήμα
Ερωτήσεων
ΘΕΜΑ «Τι συμβαίνει με τους Σταθμούς
Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας του Μετρό Θεσσαλονίκης;»
ΣΧΕΤ:Η
Ερώτηση 61/3-10-2017 που κατέθεσε στη Βουλή ο Βουλευτής κύριος Κωνσταντίνος Π.
Γκιουλέκας
ΚΟΙΝ:1)
Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Π. Γκιουλέκα
2) Υπ. Πολιτισμού και Αθλητισμού
-Γρ. Υπουργού
Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής Ερώτησης,
παρακαλούμε να πληροφορήσετε τον κύριο Βουλευτή για τα κάτωθι:
Μετά την απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού
& Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) για την κατασκευή του σταθμού του Μετρό «Βενιζέλου»,
με κατά χώραν διατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων και την αντίστοιχη απόφασή
του για ανασχεδιασμό των προσβάσεων (βόρειας και νότιας) του σταθμού «Αγ.
Σοφία», δόθηκαν εντολές στην ανάδοχο Κ/ξία για τη σύνταξη των απαιτούμενων νέων
τεχνικών μελετών, οι οποίες αυτήν την περίοδο εκπονούνται σταδιακά, καθώς είναι
πολλές και αλληλοεξαρτώμενες.
Η εκπόνηση των μελετών ανάδειξης των
αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», των προσβάσεων σ΄ αυτές και του
περιβάλλοντος χώρου στο επίπεδο της στάθμης οδού, θα είναι δυνατή μόνο μετά την
οριστικοποίηση της τεχνικής λύσης ανασχεδιασμού του σταθμού, με βάση τις
κατευθύνσεις των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, οι οποίες και θα τις εγκρίνουν.
Οι δαπάνες των ως άνω μελετών, σύμφωνα με
τη νομοθεσία θα καλυφθούν από εγκεκριμένες πιστώσεις του έργου. Οι δαπάνες των
υπολειπομένων ανασκαφικών εργασιών, τόσο στο σταθμό «Βενιζέλου», όσο και στο
σταθμό «Αγ. Σοφία», θα καλυφθούν αφενός από το υπόλοιπο των διαθέσιμων
πιστώσεων για τις αρχαιολογικές εργασίες και αφετέρου μέσω σύναψης
συμπληρωματικής σύμβασης, η οποία βρίσκεται στο στάδιο του προσυμβατικού
ελέγχου.
Μόνο μετά την οριστικοποίηση των τεχνικών
μελετών ανασχεδιασμού των δύο συγκεκριμένων σταθμών και των μελετών ανάδειξης
των αρχαιοτήτων και του περιβάλλοντος χώρου θα έχουμε μια ασφαλή εκτίμηση για
το επί πλέον κόστος κατασκευής, το οποίο φυσικά θα καλυφθεί επίσης από δημόσιες
πιστώσεις, αφού γίνει συμψηφισμός με το κόστος των εργασιών που αρχικά
προβλέπονταν και με τον ανασχεδιασμό τους δεν θα εκτελεστούν. Σε κάθε περίπτωση
αν συνυπολογιστούν οι ευεργετικές επιπτώσεις που θα έχει στην οικονομία της
περιοχής και της πόλης γενικότερα η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου, εντός του
κελύφους του οποίου θα αναδεικνύεται ανοικτός αρχαιολογικός χώρος, καθιστώντας
τον συνδυασμό τεχνολογίας και πολιτισμού καινοτόμο και μοναδικό στον κόσμο,
γίνεται φανερό ότι η σχέση κόστους-οφέλους θα αποβεί αναφανδόν επ’ ωφελεία του
δημοσίου συμφέροντος.
Στις τεχνικές μελέτες που εκπονούνται αυτήν
την περίοδο από τον ανάδοχο για τον ανασχεδιασμό του σταθμού «Βενιζέλου»,
περιλαμβάνονται και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις των επόμενων φάσεων κατασκευής
του έργου, με εντολή από πλευράς Αττικό Μετρό για πρόβλεψη εναλλακτικών λύσεων,
επιδιώκοντας την ελάχιστη κατά το δυνατόν όχληση. Όταν οι μελέτες αυτές
υποβληθούν στην Αττικό Μετρό, θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις και θα υπάρξει
σχετική ενημέρωση.
Σε ότι αφορά τέλος το χρονοδιάγραμμα του
έργου, προβλέπεται η ολοκλήρωσή του τον Νοέμβριο του 2020, με εξαίρεση τους
σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγία Σοφία», οι οποίοι εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν
και θα ενσωματωθούν 1-2 χρόνια αργότερα. Με την ολοκλήρωση των μελετών για
σταθμό Βενιζέλου θα γίνει εκτίμηση της δυνατότητας λειτουργίας των σταθμών
«Δημοκρατίας» και «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» σε προγενέστερο χρόνο. Η
εντύπωση που προσπαθεί να καλλιεργηθεί ότι η καθυστέρηση του έργου οφείλεται
αποκλειστικά στην ανάδειξη in situ των αρχαιοτήτων είναι εσφαλμένη. Το έργο
μέχρι την ανακάλυψη των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου κατέγραφε ήδη καθυστέρηση 5
ετών. Οι αρχαιολογικές εργασίες εκτός της Βενιζέλου έχουν καταγράψει επίσης
σημαντική καθυστέρηση. Το έργο είχε σταματήσει για διάστημα περίπου 15 μηνών
ανεξάρτητα από την πορεία του θέματος της Βενιζέλου, επανεκκίνησε το Μάρτιο του
2016, με ενέργειες της νέας Διοίκησης της Αττικό Μετρό και με την αμέριστη
αρωγή του Υπουργείου μας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ
ΣΠΙΡΤΖΗΣ
Ακριβές
αντίγραφο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου