Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

1.Πλασματικές αμοιβές και ''βασιλικά'' εκτός έδρας. Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για τον ΟΑΣΘ

ΕΔΩ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
1.Πλασματικές αμοιβές και ''βασιλικά'' εκτός έδρας. Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για τον ΟΑΣΘ
Ν.Ηλιάδης
makthes.gr
    Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις από ραδιοτηλεοπτικά μέσα, η διοίκηση του ΟΑΣΘ και ειδικότερα ο πρόεδρος του Οργανισμού Χρήστος Στεφανίδης, όσο και οι επικεφαλής του συνδικάτου των εργαζομένων, παραμένουν κρυπτόμενοι.
    Απέφυγαν να προβούν σε δηλώσεις, να δώσουν διευκρινίσεις και εξηγήσεις, επιλέγοντας τη σιωπή. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι ηγεσίες του ΟΑΣΘ καθώς και του συνδικάτου παρακολουθούσαν αμήχανες τις αποκαλύψεις της "Μ" και η αμηχανία εντάθηκε μετά και την παρέμβαση του εισαγγελέα την περασμένη Τετάρτη. Ανάλογο κλίμα συναντούσε κανείς και στα γραφεία του Οργανισμού στην Παπαναστασίου, όπου έγιναν αρκετές συσκέψεις με τη συμμετοχή στελεχών της διοίκησης καθώς και νομικών.
    Η "Μ" δίνει σήμερα συνέχεια στις αποκαλύψεις για τον ΟΑΣΘ και ειδικότερα για μια σημαντική πτυχή της υπόθεσης χορήγησης σκανδαλωδών συνδικαλιστικών αδειών. Το σκάνδαλο στην προκειμένη περίπτωση δεν είναι μόνον ο αριθμός των χορηγούμενων αδειών αλλά και το γεγονός ότι στους συνδικαλιστές -οι οποίοι δεν προσέρχονται ποτέ στο πόστο εργασίας τους- καταβάλλονται πλήρεις αποδοχές, ακόμη και υπερωρίες, νυχτερινά και εξαιρέσιμα (απολαβές για εργασία τις Κυριακές και τις αργίες).
ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ
    Όπως αποκάλυψε την περασμένη Κυριακή η ", στον ΟΑΣΘ, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του, τον Οκτώβριο του 2009 αποφασίστηκε να χορηγούνται στα μέλη της διοίκησης του σωματείου συνδικαλιστικές άδειες έως και χίλιες ημέρες τον χρόνο. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για το σωματείο εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 500 μέλη, συνδικαλιστική άδεια δικαιούνται ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας, το μέγιστο 60 μέρες τον χρόνο έκαστος, δηλαδή στο σύνολο 180.
    Επί πλέον, στο ίδιο δημοσίευμα αποκαλύφθηκε ότι υπάρχουν συνδικαλιστές οι οποίοι δεν έχουν δουλέψει ούτε μία μέρα εδώ και κάμποσα χρόνια. Όπως αποκάλυψε η "Μ", το ηγετικό δίδυμο του σωματείου λαμβάνει περισσότερες από 200 ημέρες συνδικαλιστική άδεια τον χρόνο, φτάνοντας κάποιες χρονιές ως και τις 222, όσες δηλαδή και οι εργάσιμες ημέρες του χρόνου!
    Βάσει του νόμου, κατά τη διάρκεια της συνδικαλιστικής άδειας ο εργαζόμενος πληρώνεται τις κύριες αποδοχές του. Όπως όμως αποκαλύπτει σήμερα η "Μ", οι συνδικαλιστές του ΟΑΣΘ λαμβάνουν και όλες τις δευτερεύουσες αποδοχές, οι οποίες ανέρχονται σε επί πλέον 40% του μισθού τους, παρά το γεγονός ότι την περίοδο της άδειας δεν εργάστηκαν.
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ ΤΩΝ 80.000 ΕΥΡΩ!
    Από το εκκαθαριστικό ενός εκ των συνδικαλιστών το οποίο δημοσιεύει σήμερα η "Μ", προκύπτει ότι ενώ ο εν λόγω εργαζόμενος τον μήνα Απρίλιο ενός από τα προηγούμενα έτη δεν εργάστηκε ούτε μία ημέρα, καθώς είχε συνδικαλιστική άδεια όλες τις ημέρες του μήνα, πληρώθηκε συνολικά 4.255,80 ευρώ μικτά. Όπως φαίνεται από τη μισθοδοτική κατάσταση, τον μήνα εκείνο στον συνδικαλιστή καταβλήθηκαν, εκτός από τις βασικές αποδοχές του, της τάξης των 2.499,83 ευρώ, και άλλα 1.756 ευρώ ως δευτερεύουσες αποδοχές.  Συγκεκριμένα του καταβλήθηκαν αποζημιώσεις για 160 ώρες νυχτερινή εργασία, άλλες 60 ώρες νυχτερινή εργασία σε ημέρες αργίας και 9 ώρες εργασίας τις Κυριακές!
    Σύμφωνα με μισθολογικές καταστάσεις τις οποίες έχει στη διάθεσή της η "Μ", υπάρχουν συνδικαλιστές των οποίων οι μικτές ετήσιες αποδοχές αγγίζουν τα 70.000 ευρώ! Εάν σε αυτό το ποσόν προστεθούν και άλλες παράπλευρες απολαβές από συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του δ.σ. του ΟΑΣΘ, στο συμβούλιο του ΣΑΣΘ, τα εκτός έδρας κ.ο.κ., το ετήσιο εισόδημά τους φτάνει ως και τα 80.000 ευρώ.
ΣΕ ΑΚΡΙΒΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
    Σημαντικές είναι οι απολαβές τις οποίες καρπώνονται τα στελέχη της διοίκησης του ΟΑΣΘ όταν... λείπουν ταξίδι για δουλειές. Σύμφωνα με την απόφαση την οποία έλαβε το δ.σ. τον Ιούλιο του 2009 και η οποία παραμένει ακόμη σε ισχύ και την περίοδο της κρίσης, τα μέλη της διοίκησης αποφάσισαν να προικοδοτήσουν τους εαυτούς τους με τις εξής απολαβές:
• Για μετακινήσεις τους εκτός νομού Θεσσαλονίκης λαμβάνουν ημερήσια αποζημίωση (εκτός έδρας) ύψους 150 ευρώ καθαρά, ακόμη και τις ημέρες μετάβασης και επιστροφής.
• Τους καταβάλλονται όλες οι δαπάνες μετακίνησης, ακόμη και αν ταξιδεύουν με τα ιδιωτικά αυτοκίνητά τους.
Προβλέπεται διαμονή σε ξενοδοχεία τουλάχιστον τεσσάρων αστέρων, με όλα τα έξοδα φυσικά πληρωμένα από τον ΟΑΣΘ.
• Εκτός των ανωτέρω ο ΟΑΣΘ καλύπτει και άλλες πρόσθετες δαπάνες (γεύματα κ.ο.κ.), για τις οποίες απαιτείται αιτιολογημένη απόφαση του δ.σ.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ Ποιες υποθέσεις θα ψάξει η δικαιοσύνη
    Την παρέμβαση της δικαιοσύνης προκάλεσαν οι πρόσφατες αποκαλύψεις της "Μ" σχετικά με όσα συμβαίνουν στον ΟΑΣΘ.
    Την περασμένη Τετάρτη ο προϊστάμενος της εισαγγελίας πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης Ευάγγελος Μαδεμλής παρήγγειλε προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διαπιστωθεί αν και για ποιους από τον ΟΑΣΘ στοιχειοθετούνται τα αδικήματα της απιστίας ως προς την υπηρεσία, της δωροδοκίας και της παράβασης καθήκοντος. Στο πλαίσιο της έρευνας θα κληθούν να καταθέσουν τα μέλη των διοικήσεων του ΟΑΣΘ καθώς και τα μέλη της διοίκησης του συνδικάτου, αλλά και κάθε άλλος εμπλεκόμενος.
    Όπως έγραψε τις προηγούμενες ημέρες η "Μ", πολλές από τις υποθέσεις βρίσκονται ήδη υπό δικαστική διερεύνηση. Μετά και τη νέα εισαγγελική παραγγελία, οι υποθέσεις αυτές θα συνεξεταστούν υπό το φως και των νέων στοιχείων που προέκυψαν από τα δημοσιεύματα ή πρόκειται να προκύψουν από τις νέες έρευνες των αρμοδίων αρχών.
ΑΔΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ
    Το καθεστώς χορήγησης των συνδικαλιστικών αδειών, όπως περιγράφηκε στο πρώτο μέρος του ρεπορτάζ, είναι ένα από τα θέματα τα οποία θα διερευνήσει εκ νέου η δικαιοσύνη. Όπως έγραψε την περασμένη Κυριακή η "Μ", το προκλητικό καθεστώς των συνδικαλιστικών αδειών έφτασε στις εισαγγελικές αρχές έπειτα από μηνυτήρια αναφορά η οποία κατατέθηκε τον Απρίλιο του 2013 και κοινοποιήθηκε και στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα. Λίγους μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2013, τριμελές κλιμάκιο του ΣΔΟΕ πήγε στα γραφεία του ΟΑΣΘ προκειμένου να συλλέξει τα στοιχεία για τις συνδικαλιστικές άδειες. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, κάποιοι επιχείρησαν τότε να παρεμποδίσουν το έργο τους και χρειάστηκε εισαγγελική παρέμβαση προκειμένου να δοθούν τα στοιχεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για την υπόθεση αυτή κλήθηκαν να καταθέσουν τα μέλη του δ.σ. του ΟΑΣΘ, ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού καθώς και ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων.
    Στο στόχαστρο των δικαστικών λειτουργών θα βρεθούν και οι κατ' εξαίρεση 75 προσλήψεις οδηγών και διοικητικών υπαλλήλων οι οποίες έγιναν στο διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2010 έως τον Ιανουάριο του 2011. Το θέμα είχε αποκαλύψει τότε με πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της η "Θεσσαλονίκη", έπειτα από το οποίο ο τότε υφυπουργός Μεταφορών Σπύρος Βούγιας διέταξε να γίνει έρευνα. Την ανέλαβε το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο τον Μάιο του 2011 κατέληξε στο πόρισμά του. Σε αυτό γίνονται αναφορές σε πλειάδα παρατυπιών, ενώ από τον ενδελεχή έλεγχο προέκυψε ότι οι παρατύπως προσληφθέντες ήταν 75 (26 διοικητικοί και 49 οδηγοί). Ειδικότερα για τους 26 σημειώνεται στο πόρισμα ότι δεν τηρήθηκε καμία από τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις, καθώς οι 16 ήταν σε θέσεις πλεονάζοντος προσωπικού, ενώ κανείς από τους 26 δεν αποτελούσε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Όπως αποκάλυψε την Κυριακή η "Μ", στους 26 περιλαμβάνονται η ανιψιά του προέδρου του ΟΑΣΘ, ο γαμπρός του αντιπροέδρου, το παιδί μέλους του δ.σ., ο γιος του προέδρου του σωματείου εργαζομένων, άλλα έξι παιδιά συνδικαλιστών και η σύζυγος ενός εξ αυτών. Οι επιθεωρητές έκριναν επίσης ότι οι επί πλέον 49 προσλήψεις οδηγών έγιναν χωρίς να υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις.
ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΜΙΖΕΣ
    Μετά την πρόσφατη εισαγγελική παρέμβαση αναμένεται να τεθεί σε νέα βάση η έρευνα για τις μίζες τις οποίες φέρεται να έδωσε και στη χώρα μας η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler, κατασκευάστρια της Mercedes-Benz. Όπως αποκάλυψε την περασμένη Τρίτη η "Μ", στο κάδρο αυτής της έρευνας, η οποία χρονολογείται από την άνοιξη του 2010, έχει μπει και ο ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, στο μικροσκόπιο ελληνικών και γερμανικών ελεγκτικών αρχών βρίσκεται υπόθεση αγοράς 29 αρθρωτών λεωφορείων μάρκας Mercedes τα οποία προμηθεύτηκε ο ΟΑΣΘ, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, τη διετία 2007-2008.
    Οι έρευνες για την Daimler ξεκίνησαν με πρωτοβουλία των ελεγκτικών αρχών των ΗΠΑ για τις παγκόσμιες πρακτικές πωλήσεων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και εξαπλώθηκαν σε 22 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Αφορμή για την έρευνα στις ΗΠΑ αποτέλεσαν καταγγελίες για μυστικούς λογαριασμούς και δωροδοκίες.
    Όπως αποκάλυψε η "Μ", σημαντική ώθηση στην έρευνα στη χώρα μας για τις μίζες της Daimler έδωσε λογαριασμός ο οποίος βρέθηκε σε τράπεζα γειτονικής χώρας, μέσω του οποίου φαίνεται να διακινήθηκαν μίζες προς κρατικούς αξιωματούχους και στελέχη ιδιωτικών εταιρειών σε βαλκανικές χώρες. Στο πλαίσιο της έρευνας, τον περασμένο Οκτώβριο γερμανοί οικονομικοί επιθεωρητές συνοδευόμενοι από έλληνες συναδέλφους τους επισκέφθηκαν αιφνιδιαστικά τα γραφεία του ΟΑΣΘ επί της οδού Παπαναστασίου.  Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι επιθεωρητές ζήτησαν όλους τους φακέλους οι οποίοι αφορούν την αγορά 29 αρθρωτών λεωφορείων μάρκας Mercedes.
ΑΛΛΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
    Υπό διερεύνηση βρίσκονται και άλλες υποθέσεις που αφορούν στον ΟΑΣΘ, οι οποίες έφτασαν στη δικαιοσύνη έπειτα από καταγγελίες και μηνυτήριες αναφορές. Σύμφωνα με δικαστική πηγή, μεταξύ των υποθέσεων με τις οποίες ασχολείται ή ασχολήθηκε κατά το παρελθόν η δικαιοσύνη είναι:
• Δαπάνες του ΟΑΣΘ ύψους περίπου 4,5 εκατ. ευρώ οι οποίες δεν εντάσσονται στην οικονομική συμφωνία (π.χ. δωρεά γερανοφόρου οχήματος στην τροχαία, βράβευση ολυμπιονικών κλπ.). Η υπόθεση προέκυψε έπειτα από έλεγχο στους ισολογισμούς τεσσάρων ετών που διενήργησε το σώμα επιθεωρητών ελεγκτών δημόσιας διοίκησης.
• Η διαχείριση του ειδικού λογαριασμού του "Ασφαλιστικού Κεφαλαίου". Για την υπόθεση αυτή κατατέθηκε μηνυτήρια αναφορά τον περασμένο Νοέμβριο. Ο ειδικός λογαριασμός του "Ασφαλιστικού Κεφαλαίου" τροφοδοτείται από το 2% επί των ετησίων εσόδων του ΟΑΣΘ και το αποθεματικό του, το οποίο υπολογίζεται πως θα άγγιζε σήμερα τα 5 εκατ. ευρώ, θα έπρεπε να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμο για την κάλυψη των κινδύνων που διατρέχουν τα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού. Παρ' όλα αυτά η διοίκηση του ΟΑΣΘ απέσυρε τα χρήματα αυτά από τον λογαριασμό προκειμένου να καλύψει άλλες ανάγκες.
• Από τον Φεβρουάριο του 2011 το δ.σ. του ΟΑΣΘ έσπευσε να υιοθετήσει την τηλεοπτική εξαγγελία του τότε υφυπουργού Μεταφορών, παρέχοντας έκπτωση 50% στους επιβάτες άνω των 65 ετών. Την εξαγγελία όμως του υφυπουργού δεν ακολούθησε υπουργική απόφαση ώστε να έχει βάση νομιμότητας.
    Από την εφαρμογή αυτού του μέτρου ο ΟΑΣΘ μετρά έως τώρα απώλειες περίπου 33 εκατ. ευρώ (1,5 το 2011, 12,5 το 2012, 13,5 το 2013 και περίπου 5,5 εκατ. έως τώρα για το 2014). Ωστόσο, με αποφάσεις της Διαιτησίας τον Οκτώβριο του 2012 και τον Μάιο του 2013 αυτό κρίθηκε παράνομο, καθώς έχει ως συνέπεια παρανόμως διαφυγόντα κέρδη για τον ΟΑΣΘ.
ΔΗΛΩΣΕΙΣ Νίπτει τας χείρας του το ΣΑΣΘ
    Έλεγχο στον ΟΑΣΘ για λογαριασμό της πολιτείας ασκεί από το 2001, οπότε και συστάθηκε, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ Γιάννης Παλαιστής αρνήθηκε να προβεί σε οποιοδήποτε σχόλιο σχετικά με τις τελευταίες αποκαλύψεις, αλλά και την παρέμβαση του εισαγγελέα, και παρέπεμψε στο υπουργείο Μεταφορών.
    Άγνοια των θεμάτων, καθώς είναι καινούργια στο δ.σ. του ΟΑΣΘ, όπως είπε, δήλωσε η εκπρόσωπος της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στο δ.σ. του Οργανισμού Χριστίνα Κελεσίδου.
    Ο εκπρόσωπος του δήμου Θεσσαλονίκης στο δ.σ. του ΟΑΣΘ Παναγιώτης Αβραμόπουλος δήλωσε: "Η συμμετοχή των εκπροσώπων του δήμου και της περιφέρειας στο δ.σ. του ΟΑΣΘ απορρέει εκ του νόμου, προκειμένου να συμβάλλει η τοπική κοινωνία στην καλύτερη δυνατή διεξαγωγή του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη. Δυστυχώς, στην πόλη μας αυτό διενεργείται μόνον μέσα από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.  Έχω θέσει εδώ και πολύν καιρό στο δημοτικό συμβούλιο και με επιστολή μου προς τους δημοτικούς συμβούλους το θέμα που είχε προκύψει με την επιχορήγηση του κράτους προς τον ΟΑΣΘ, με την επισήμανση ότι η πολιτεία πρέπει να πάρει τις τελικές αποφάσεις της ώστε να διασφαλίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας των συγκοινωνιών, με το χαμηλό κόμιστρο, αλλά και ο περαιτέρω εξορθολογισμός των λειτουργιών του ΟΑΣΘ. Σε κάθε περίπτωση η τήρηση της νομιμότητας σε όλο το φάσμα των λειτουργιών του ΟΑΣΘ αποτελεί πρώτιστο καθήκον όσων έχουν την ευθύνη της διοίκησης του Οργανισμού, καθόσον οι εκπρόσωποι της κοινωνίας δεν ασκούν εκτελεστικό ρόλο".


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου