Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

9.«Πράσινο φως» στο Σκαραμαγκά για ναυπηγήσεις πολεμικών πλοίων τρίτων χωρών

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
    Στο κρισιμότερο σημείο των τελευταίων δύο ετών βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες της Ναυτεμπορικής, οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τον Λιβανέζο επιχειρηματία Ισκαντάρ Σάφα για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά
    Ειδικότερα, ο Ι. Σάφα με την επιστολή που απέστειλε αμέσως μετά τη συνάντηση της προηγούμενης εβδομάδας με τους υπουργούς Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλο και Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, ζητά να ξεκαθαρίσει άμεσα η κυβέρνηση τις θέσεις της, όσον αφορά τρία πράγματα
    Το πρώτο αφορά τη απόφαση του 2010 που απαγορεύει στα ναυπηγεία να εκτελούν εμπορικές εργασίες, αλλά και ναυπηγήσεις πολεμικών πλοίων για τρίτες χώρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, χθες, ο υπουργός Ανάπτυξης σε συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους των εργαζομένων των ναυπηγείων, αποκάλυψε ότι έχει πάρει σε προφορικό επίπεδο το πράσινο φως από την Ε.Ε. που αίρει τον αποκλεισμό των ναυπηγείων για ναυπηγήσεις πολεμικών πλοίων τρίτων χωρών. Συμπλήρωσε μάλιστα ότι το γραπτό ΟΚ της Ε.Ε. στο ελληνικό αίτημα θα δοθεί μόνο όταν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και την ιδιοκτησία των ναυπηγείων.
    Το δεύτερο σημείο, που είναι ίσως και το πλέον κρίσιμο, αφορά το ζήτημα που θέτει ο Σάφα για τα υποβρύχια. Αυτή τη στιγμή τα τρία πρώτα υποβρύχια είναι σχεδόν έτοιμα, σε ποσοστό που ξεκινά από 80% και φτάνει το 95%. Το αρχικό πρόγραμμα όμως προέβλεπε την κατασκευή συνολικά πέντε υποβρυχίων, αλλά λόγω της κρίσης η κυβέρνηση δεν έχει αποφασίσει αν θα προχωρήσει τελικά στη ναυπήγηση και των δύο τελευταίων. Ο Ι. Σάφα ζητά να μάθει αν τελικά η χώρα μας θα προχωρήσει στην κατασκευή και των δύο τελευταίων υποβρυχίων Τύπου 214. Μάλιστα στη συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα επανέφερε και την πρόταση του εθνικού συντονιστή Νίκου Αναστασόπουλου. Η πρόταση ανέφερε ότι θα κατασκευαστούν τα δύο τελευταία υποβρύχια και στη συνέχεια θα πουληθούν στο εξωτερικό, και με τον τρόπο αυτό να χρηματοδοτηθεί η λειτουργία των ναυπηγείων. Πρόταση που όμως απορρίφθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου με προτροπή της τότε ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ. Η επαναφορά της συγκεκριμένης πρότασης από πλευράς Σάφα συνδέεται και με τη διαδικασία της διαιτησίας στην οποία έχει καταφύγει κατά του ελληνικού Δημοσίου ο Λιβανέζος επιχειρηματίας, και με την οποία ζητά αποζημιώσεις ύψους 1 δισ. ευρώ. Ενδεχομένως ο Ι. Σάφα, ο οποίος μέχρι τώρα είναι ανυποχώρητος και δεν αποσύρει τη διαδικασία της διαιτησίας, να αποδεχτεί το ελληνικό αίτημα στην περίπτωση που τα ναυπηγεία αναλάβουν την κατασκευή και των υπόλοιπων δύο υποβρυχίων.
    Το τρίτο ζήτημα που θέτει ο ιδιοκτήτης των ΕΝΑΕ είναι η μεγάλη δεξαμενή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο «εμπορικό σκέλος» των ναυπηγείων και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.   Σύμφωνα με πληροφορίες της Ναυτεμπορικής, τα ΕΝΑΕ θέλουν να χρησιμοποιήσουν τη μεγάλη δεξαμενή των 500.000 τόνων για να κατασκευάσουν μαζικά σκάφη ανοικτής θαλάσσης. Παράλληλα, ο Ι. Σάφα δεσμεύεται, εφόσον οι δύο πλευρές δεν τα βρούνε μέχρι τις 20 Μαρτίου (διορία φιλικού διακανονισμού), να «αποδεσμεύσει» τα υποβρύχια που είναι υπό κατασκευή, τους εργαζόμενους αλλά και τους υπεργολάβους (η γερμανική HDW που έχει την τεχνογνωσία) και να αναλάβει το Πολεμικό Ναυτικό την ολοκλήρωσή τους για λόγους, όπως αναφέρει στην επιστολή του, «εθνικής σημασίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου