Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019

Αναβάθμιση F-16: Πάλι τα λάθος ερωτήματα θέτουν, μα… θα κάνουν τη δουλειά τους οι Επιτροπές;


Αναβάθμιση F-16: Πάλι τα λάθος ερωτήματα θέτουν, μα… θα κάνουν τη δουλειά τους οι Επιτροπές;
Το έστειλε ο Γιώργος Επιτήδειος
    Η συζήτηση στη Βουλή για τα εξοπλιστικά και ιδιαίτερα για το θέμα που έχει ανακύψει με την αναβάθμιση 85 μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας συμφωνήθηκε να περάσει την ερχόμενη Παρασκευή, από την Επιτροπή Άμυνας και Εξοπλισμών, ώστε να ακολουθήσει τη Δευτέρα ονομαστική ψηφοφορία όπως ζήτησε η ΝΔ. Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης αναλύθηκαν διεξοδικά σε δυο ξεχωριστά δημοσιεύματα του DP, με εμάς να λαμβάνουμε ξεκάθαρα θέση στο θέμα. Η αναβάθμιση δεν έχει περιθώριο να καθυστερήσει άλλο και το κύριο πρόβλημα είναι, ότι όλες οι ενστάσεις καταλήγουν στο ίδιο: Στην καθυστέρηση του προγράμματος.​
    Αντί να αναζητούν τρόπους να επισπευσθεί η διαδικασία παράδοσης των αναβαθμισμένων μαχητικών στις πολεμικές Μοίρες για επιχειρησιακή αξιοποίηση, κάνουμε τα πάντα για να καθυστερήσουμε εκ νέου. Αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι, όσα ακούστηκαν στη Βουλή δε στερούνται βάσης. Όντως η κυβέρνηση Τσίπρα και οι ΑΝΕΛ του κυβερνητικού εταίρου, Πάνου Καμμένου, είχαν εκφραστεί με εξαιρετικά αρνητικό τρόπο για τα αποκαλούμενα ως «αντισταθμιστικά ωφελήματα» (offsets). Δε χωρά αμφιβολία.​
    Αυτό που πρέπει να εξεταστεί όμως είναι με ποιόν τρόπο μπορεί να στηριχτεί με την μορφή επένδυσης η Ελληνική αμυντική βιομηχανία και οι Ένοπλες Δυνάμεις. Δεν είναι τυχαίο ότι στην τροπολογία που κατατέθηκε βρίσκεται η υπογραφή του Ευκλείδη Τσακαλώτου. Δεν μπορεί να αμφιβάλει κανείς ότι γνωρίζει πολύ καλά ποια είναι η κατάσταση στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ).​
    Γνωρίζει πολύ καλά τα χρήματα που χρωστάει και πως η διοίκησή της ζει και αναπνέει να ξεκινήσει η υλοποίηση του προγράμματος για να κρατηθεί στην επιφάνεια, συνεχίζοντας το ευρύτατο πεδίο συνεργασίας με την Lockheed Martin. Συμμετέχει στο C-130J και παίρνει δουλειές σε κάθε νέο πρόγραμμα F-16 υπογράφει η εταιρία. Και πλέον τα F-16 τείνουν να ξαναγίνουν «μόδα».​
    Υπάρχει λόγος γι’ αυτό. Τα συστήματα που ενσωματώνονται το έχουν «μεταλλάξει» σε ένα εντελώς διαφορετικό αεροσκάφος από αυτό που γνωρίσαμε τη δεκαετία του 1990. Άλλαζε συνεχώς, σταδιακά και το κόστος των μαχητικών αεροσκαφών τέταρτης και πέμπτης γενιάς, έδωσε στο μαχητικό νέα πνοή…​
ΟΙ ΚΟΡΩΝΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΑΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
    Πάμε όμως πιο συγκεκριμένα σε δυο αναφορές που έγιναν στη συζήτηση στη Βουλή, οι οποίες «χτύπησαν» άσχημα. Έγιναν από τον Ευάγγελο Βενιζέλο του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙΝΑΛ) και από τον Άδωνι Γεωργιάδη της Νέας Δημοκρατίας.​
    Ο Βενιζέλος είπε ότι τα υπό συζήτηση χρήματα δεν αποτελούν «προσφορά» της εταιρίας στην ελληνική αμυντική βιομηχανία, αλλά ένα ποσό που περιέχεται στις συμβάσεις που υπογράφονται. Αν συνυπολογιστούν άλλες παράμετροι, η αλήθεια της αποστροφής του λόγου του έμπειρου και ευφυέστατου Ευάγγελου Βενιζέλου, γίνεται «μισή»…​
    Πιστεύουμε δηλαδή ότι οι ξένες εταιρίες, μας παρακαλούν να συμπεριλάβουμε στη σύμβαση τα offset, ή εμείς θέτουμε ως προϋπόθεση – και ορθά – την επιστροφή μέρους της επένδυσης στην ελληνική οικονομία μέσω της εμπλοκής ελληνικών εταιριών, δημοσίων και ιδιωτικών, οπότε υλοποιείται μέσω αυτής της μεθόδου;​
    Υπάρχει ένα «σύστημα» θεμελιωμένο στη χώρα και ο περίφημος «Νόμος Βενιζέλου» που συνοδευόταν -κυριολεκτικά- από τις καλύτερες προθέσεις για τη θέσπιση όρων διαφάνειας, στην πράξη όμως αποδείχθηκε αντιπαραγωγικός, διότι οδήγησε σε πλήρη συστημική ακινησία, ενώ σε πολλές περιπτώσεις, αποδείχθηκε ένα μεγάλο εμπόδιο στην εύρυθμη λειτουργία των Επιτελείων!​
    Ο πρώτος που θα καταλάβαινε και πιθανότατα το έχει ήδη κατανοήσει, είναι ο ίδιος ο Ευάγγελος Βενιζέλος, όντας ένας πολύ πρακτικός άνθρωπος. Είναι βέβαιο ότι αν ήταν στα πράγματα θα έβρισκε τρόπους να κάνει τον νόμο πιο αποτελεσματικό, διορθώνοντας πολλά από τα σημεία του, τα οποία αποδείχθηκε στην πράξη ότι πάσχουν…​
    Κατά συνέπεια, μέχρι να αποδείξουμε ως πολιτικό σύστημα ότι είμαστε ικανοί να δημιουργήσουμε ένα λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο το πρόβλημα θα παραμένει. Εμείς υπαγορεύουμε τους κανόνες, ως αγοραστές και οι υποψήφιοι προμηθευτές μας ακολουθούν την οδό που τους υποδεικνύουμε.​
    Οι προμηθευτές μας όμως, δεν είναι λογικό να περιμένουμε να εγκαταλείπουν τα πάντα στη μέση και αν αρχίζουν από την αρχή, καθώς οι διαδικασίες είναι συγκεκριμένες και ιδιαίτερα χρονοβόρες. Ας μην ξεχνούμε ότι αντισυμβαλλόμενος είναι το αμερικανικό Δημόσιο που έχει τις δικές του διαδικασίες και τους δικούς του χρόνους.​
    Σε τελική ανάλυση, εμείς καιγόμαστε για το – επιχειρησιακό – αποτέλεσμα αυτού που αγοράζουμε, άρα κάθε καθυστέρηση, εμάς πλήττει πάνω από όλα. Σε «τεχνικό – γραφειοκρατικό» επίπεδο μπορεί κανείς να αραδιάσει πλήθος ενστάσεων.​
    Μπορούν οι βουλευτές μας όμως να είναι βέβαιοι ότι πίσω από αυτές αποκλείεται να υποκρύπτονται προθέσεις που σχετίζονται με ανταγωνιστικά βιομηχανικά συμφέροντα, ή απλώς προθέσεις πολιτικής ιδιοτέλειας;​
    Ένας ακόμα τρόπος δηλαδή να πληγεί ο πολιτικός αντίπαλος στην οδό κατάληψης της εξουσίας; Ή προσπάθεια πλασαρίσματος ώστε ειδικοί να παίξουν ρόλο την επόμενη ημέρα μετά τις εκλογές; Πολλά ακούγονται, πολλά περισσότερα θα μπορούσαμε να υπομνήσουμε.​
    Μήπως πρέπει κατά προτεραιότητα να προστατεύσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις από όλα αυτά; Μήπως δεν είναι ώρα να λύσουμε τους εσωτερικούς μας λογαριασμούς «στις πλάτες» της εθνικής άμυνας; Ας το σκεφθούν πολύ προσεκτικά, αναζητώντας την Παρασκευή ενημέρωση για την ουσία του θέματος και όσων διακυβεύονται.​
    Ο Άδωνις Γεωργιάδης επέλεξε να κινηθεί, όπως άλλωστε το συνηθίζει, μετωπικά – αντιπολιτευτικά και έχει ξεχωριστό ταλέντο στο να το κάνει! Προχώρησε δε χρησιμοποιώντας το όνομα -όχι το επώνυμο αλλά είναι χαρακτηριστικό- ενός επιχειρηματία στην Ελλάδα, ενώ έψεξε την κατασκευάστρια Lockheed Martin που κάνει αυτή την επιλογή των εταιριών – συνεργατών, διότι θα κάνει το χατίρι της κυβέρνησης!​
    Έχοντας συναίσθηση ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα, σοβαρά μιλάμε ότι η Lockheed Martin, ή οποιοσδήποτε άλλος μεγάλος κατασκευαστής αμυντικού υλικού στον κόσμο, θα δεχόταν το… ελληνικό Δημόσιο να υποδείξει με ποιους θα συνεργαστεί; Ας σοβαρευτούμε λοιπόν κι ας κατανοήσουμε ότι είναι ο ελληνικός μας μικρόκοσμος που πρέπει να αλλάξει.​
    Κατά συνέπεια, λίγο ψυχραιμία, λιγότερη καχυποψία και εποικοδομητική διάθεση να δοθούν οι διευκρινίσεις και να προχωρήσει η αναβάθμιση των F-16. Εμείς θα επιμείνουμε: Υπάρχει τρόπος επίσπευσης των παραδόσεων; Ποιες είναι οι προϋποθέσεις;​
    Αυτά είναι τα θέματα που θα έθετε βουλευτής που έχει συναίσθηση της κατάστασης και όσων δυσκολιών θα μπορούσαν να χτυπήσουν την πόρτα της Ελλάδας προσεχώς. Ας δείξουν όλοι την υπευθυνότητα που απαιτούν οι καιροί.​
    Ας κάνουν την αρχή με καλύτερη ενημέρωση. Αντί να δείχνουμε με το δάχτυλο πρόσωπα, ας καλέσουν στις Επιτροπές πρόσωπα-κλειδιά του χώρου της αμυντικής βιομηχανίας, να ενημερωθούν για την κατάσταση και να δουν από κοινού πως θα αναπτυχθούμε. Πως θα στηρίξουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις και θα δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας, οι οποίες θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη τεχνολογίας και εν τέλει, ακόμα και σε ελληνικά συστήματα. Όραμα και βούληση χρειάζεται…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου