Πέθανε ο Χάρρυ Κλυνν
Σε ηλικία 78
ετών έφυγε τα ξημερώματα από τη ζωή ο γνωστός κωμικός ηθοποιός Χάρρυ Κλυνν.
Ο καλλιτέχνης
το τελευταίο διάστημα αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας και το βράδυ της
Κυριακής, κι ενώ βρισκόταν στο σπίτι του, έπαθε κρίση και μεταφέρθηκε στο
νοσοκομείο όπου κατέληξε
Η υγεία του
είχε επιβαρυνθεί το τελευταίο διάστημα, μετά από το θάνατο του γιου του και
βρισκόταν καθηλωμένος με αναπνευστικά προβλήματα σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Ποιος ήταν ο Χάρρυ Κλυνν
Το πραγματικό
του όνομα ήταν Βασίλης Τριανταφυλλίδης και είχε
γεννηθεί στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης στις 7 Μαΐου του 1940 από φτωχή οικογένεια Πόντιων προσφύγων, τον Νίκο και την Κυριακή Τρανταφυλλίδη.
Εξαιτίας
δυσμενών οικονομικών συνθηκών, ωθήθηκε στην εργασία από την ηλικία των 5
χρόνων. Παράλληλα φοιτούσε στο Δημοτικό Σχολείο και στο Γυμνάσιο Kαλαμαριάς
και αργότερα στο Πέμπτο Γυμνάσιο Αρρένων
Θεσσαλονίκης. Η συμμετοχή του σε μια βραδιά ταλέντων του Γιώργου Οικονομίδη αλλάζει τη ζωή του, καθώς, εκτός από το πρώτο
βραβείο, «κερδίζει» την πρόταση του Οικονομίδη να
τον ακολουθήσει στην Αθήνα.
Για τρία χρόνια
ο Οικονομίδης υπήρξε δάσκαλος και οδηγός του.
Παράλληλα με τις δραματικές του σπουδές στη σχολή του Π.
Kατσέλη, εμφανίζεται περιστασιακά σε κοσμικά κέντρα, όπως το «Kάστρο», ο «Bράχος», το «Tροκαντερό», το «Άλσος», και το «Γκρην Παρκ». Στη συνέχεια άρχισε
να δουλεύει σε διάφορες ταβέρνες, αναψυκτήρια και καμπαρέ, που ανθούσαν εκείνη
την εποχή, για μια τριετία ως πρώτος νουμερίστας και παρουσιαστής προγράμματος.
Μετά τη συμμετοχή του σε δύο ταινίες («Γάμος αλά Ελληνικά» και «Τα 201 Καναρίνια») στις αρχές της
δεκαετίας του 1960 και τις πρώτες του θεατρικές εμφανίσεις στα θέατρα Ακροπόλ
και Χατζηχρήστου, άρχισε να γίνεται πιο γνωστός.
Το 1964 ταξιδεύει για μερικές εμφανίσεις στο
Μόντρεαλ. Αυτή η περίοδος της ζωής του κράτησε 10 χρόνια όπου δούλεψε στις HΠA
και στον Kαναδά, σε κέντρα τις ελληνικής διασποράς, σε καφεθέατρα ως stand up
comedian (νέο τότε είδος, που μετέπειτα το εισήγαγε
στην Ελλάδα), ως ηθοποιός σε underground παραστάσεις και παράλληλα
ως συγγραφέας σατιρικών κειμένων. Συνεργάζεται επίσης για πολλά χρόνια με το
περιοδικό «Playboy», την εφημερίδα «Daily Worker», το «Village»
και το «On the double». Στο Σικάγο παντρεύεται τη
γυναίκα του, Χαρίκλεια και εκεί αποκτά το πρώτο από
τα 3 του παιδιά, τον Νίκο. Την περίοδο αυτή του
προτάθηκε να παίξει και στη γνωστή ταινία «Καμπαρέ», την οποία προσφορά τελικά δεν δέχτηκε.
Αργότερα στο Μόντρεαλ απέκτησε τον δεύτερο του γιο Αποστόλη,
ενώ η κόρη του Κορίνα γεννήθηκε στην Αθήνα.
Γυρίζει στην
Ελλάδα το χειμώνα του 1974 και πρωτοεμφανίζεται
στις μπουάτ της Πλάκας, στον
«Aιγόκερω» και μετά στο «Zυγό» και τη «Διαγώνιο». Ύστερα δούλεψε στα νυχτερινά κέντρα «Διογένης», «Δειλινά» και «Στορκ». Άρχισε να γίνεται
ευρύτερα γνωστός με την κυκλοφορία του πρώτου του δίσκου «Για δέσιμο», που κυκλοφόρησε από τη δισκογραφική εταιρεία Columbia
το φθινόπωρο του 1978. Αυτός και οι υπόλοιποι
δίσκοι του κρατάνε για χρόνια τις πρώτες θέσεις στα δισκογραφικά charts και οι
ταινίες του σπάνε όλα τα ρεκόρ των εισιτηρίων.
Οι εμφανίσεις
του στην τηλεόραση του χαρίζουν τον τίτλο του εμπορικότερου
καλλιτέχνη της χιλιετίας σύμφωνα με την AGB και οι παραστάσεις του στα θέατρα Ορφέας,
Άλσος, Δελφινάριο και Μινώα κ.ά. καταρρίπτουν κάθε προηγούμενο εισπρακτικό
ρεκόρ.
Το 1998 παρουσιάζεται η πρώτη του ζωγραφική έκθεση
στον «Εικαστικό
Κύκλο». Από το 2006 έμενε μόνιμα στη
γενέτειρά του Καλαμαριά και έγραφε βιβλία, έπαιζε σε παραστάσεις και ζωγράφιζε.
Είχε μάλιστα ηγηθεί της αντιπολίτευση στο δήμο Καλαμαριάς.
Το καλλιτεχνικό του έργο
Θέατρο
Πολυτάλαντος, ο
Χάρρυ Κλυνν ασχολήθηκε με την τέχνη και το θέαμα, υπηρετώντας τα από πολλούς
τομείς.
Στο θεατρικό
σανίδι ανέβηκε για πρώτη φορά το 1985. Συμμετείχε σε δεκάδες παραστάσεις με τελευταία την
επιθεώρηση «Τα Λαμόγια» (Επιθεώρηση), στο θέατρο Οθέλος
στην Κύπρο.
Δισκογραφία
Το 1977 προτείνει στην EMI - Columbia να συνεργαστούν
πειραματικά στην παραγωγή ενός σατιρικού δίσκου. Oι δίσκοι του Xάρρυ Kλυνν
αποτέλεσαν ένα ιδιαίτερο στοιχείο στο χώρο της Eλληνικής δισκογραφίας. Για
πρώτη φορά σατιρικοί δίσκοι φιγουράρουν στην πρώτη θέση του Ελληνικού Top Ten. Όλοι, ανεξαιρέτως, οι δίσκοι του υπήρξαν
πρώτοι σε κυκλοφορία και ακόμα τα νούμερα-ρεκόρ πωλήσεων των δίσκων του Xάρρυ
Kλυνν παραμένουν ακατάρριπτα.Κυκλοφορεί
ακόμα μεγάλος αριθμός από πειρατικές
κασέτες με ηχογραφήματα από ζωντανές του παραστάσεις και οι ραδιοφωνικές
εκπομπές «Aραμπάδες με καρούλια», «Βάσανα που 'χει η Αγάπη» που παρουσιάστηκαν από το Δεύτερο Πρόγραμμα της
Eλληνικής Pαδιοφωνίας το 1981 μαζί με τον Aντώνη
Aνδρικάκη.
Τηλεόραση
Η σχέση του
Χάρρυ Κλυνν με την τηλεόραση άρχισε με πολλά διαφημιστικά σποτ, τα περισσότερα
από τα οποία έχουν βραβευθεί από τα Φεστιβάλ Ελληνικής Διαφημιστικής
Δημιουργίας της EΔEE. Το 1990 και για τέσσερις
συνεχείς χρονιές παρουσίαζε στον ΑΝΤ1 την εκπομπή «Harry Klynn Special Shows». Στο ίδιο κανάλι το 1995 παρουσίασε ένα one man show 10 επεισοδίων με το όνομα «Πολίτης Κλυνν».
Παρουσία είχε
και στον κινηματογράφο, συμμετέχοντας σε διάφορες ταινίες.
Βιβλία
Ο Χάρρυ Κλυνν
ξεκίνησε να γράφει από νεαρή ηλικία. Μόλις στα 15 του δημοσίευσε ένα ποίημά του
στην εφημερίδα Μακεδονία. Μέχρι την ηλικία των 18 ετών πολλά από τα ποιήματά
του δημοσιεύτηκαν σε φιλολογικά περιοδικά της εποχής. Η συγγραφική του
δραστηριότητα ήταν συνεχής και είχε εκδώσει 13 βιβλία.
Ζωγραφική
Επηρεασμένος από
τον ζωγράφο πατέρα του, δημιούργησε εκατοντάδες έργα ζωγραφικής, άλλα με τον
κλασικό τρόπο και άλλα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Ποδόσφαιρο
Μεγάλη αγάπη
του υπήρξε ο αθλητισμός και ιδιαίτερα το ποδόσφαιρο. Το 1980 ηγείται μίας ομάδας
Ποντίων και φίλων του
συλλόγου της γενέτειράς του, του Απόλλωνα Καλαμαριάς. Σκοπός της ομάδας
αυτής ήταν η αποκατάσταση του ονόματος του ποδοσφαιρικού σωματείου. Η
προσπάθεια κρίνεται επιτυχημένη αφού η ομάδα κατά το διάστημα της προεδρίας του
αποκτά γήπεδο, επανέρχεται στην Α΄ Εθνική Κατηγορία μετά από 20
χρόνια, αποκτά υποδομές, φυτώριο και γύρω της συσπειρώνει παλιούς και νέους
φίλους. Ο Χάρρυ Κλυνν προχωρά και σε προτάσεις
αναδιάρθρωσης του θεσμικού πλαισίου του επαγγελματικού ποδοσφαίρου και
αναδεικνύεται σε ηγετική μορφή της σύγκρουσης του 1988 μεταξύ συλλόγων και πολιτείας που οδηγεί για
πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά σε διακοπή του πρωταθλήματος. Την εποχή εκείνη
το επαγγελματικό ποδόσφαιρο περνάει νέα μεγάλη κρίση. H πολιτεία αφαιρεί τη
διοργάνωση του πρωταθλήματος από την ΕΠΑΕ και την
παραχωρεί στην ΕΠΟ. Ομόφωνα όλες οι ομάδες προτείνουν για
πρόεδρο της ΕΠΑΕ τον Xάρρυ Kλυνν.
O Xάρρυ Kλυνν αναλαμβάνει την προεδρία,
αναδιοργανώνει την EΠAE, έρχεται σε επαφές με τη FIFA και την UEFA
και προτείνει όρους που είναι εξαιρετικά ελκυστικοί και η πολιτεία δεν μπορεί
να αρνηθεί. Το πρωτάθλημα τελικά ξαναγυρίζει στην ΕΠΑΕ. Τρία
χρόνια αργότερα αποχωρεί από την προεδρία. Η πρότασή του για την καθιέρωση
ημιεπαγγελματικού ποδοσφαίρου απορρίφτηκε από την πλειοψηφία των ΠΑΕ.
Πολιτική
Ο Χάρρυ Κλυνν υπήρξε πολιτικά ενεργός ακόμη και κατά τις
περιόδους που δεν συμμετείχε σε κάποιον επίσημο θεσμό. Χαρακτηριστική είναι η
εμπλοκή του στο θέμα της Ποντιακής ομογένειας, στης οποίας το επίσημο κίνημα
προεδρεύει, καθώς και η γνωστή του πολιτική σάτιρα. Στην πιό πρόσφατη πολιτική
του δράση, μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ τον Ιανουάριο του 2015, υπήρξε θερμός
υποστηρικτής της, δια μέσου των αναρτήσεων κυρίως πολιτικών άρθρων του στο
προσωπικό του ιστολόγιο, στα οποία εξέφραζε την σκληρή κριτική αντίθεσή
του στις κυβερνήσεις των δύο πρώτων μνημονίων. Η στήριξη του αυτή στην νέα
κυβέρνηση, παραδόξως διότι δεν συνάδει με τις πολιτικές του θέσεις πρό της
ψήφισης του 3ου μνημονίου, συνέχισε απρόσκοπτα ακόμη και μετά την ψήφιση
του νέου μνημονίου και την εφαρμογή του από τις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2015.
Οι στίχοι του
τραγουδιού Ουγκάγκα μπουμ μπουμ
Σαν
ήμουνα κι εγώ μικρό παιδί
ρωτούσα για να μάθω καθετί.
Ρωτούσα κάθε μέρα τον μπαμπά και τη μαμά
να μάθω πώς γεννιούνται τα παιδιά.
Κοιτούσε ο μπαμπάς μου τη μαμάκα μου κλεφτά
και μου `λεγαν κι οι δυο τα λόγια αυτά:
ρωτούσα για να μάθω καθετί.
Ρωτούσα κάθε μέρα τον μπαμπά και τη μαμά
να μάθω πώς γεννιούνται τα παιδιά.
Κοιτούσε ο μπαμπάς μου τη μαμάκα μου κλεφτά
και μου `λεγαν κι οι δυο τα λόγια αυτά:
Ουγκάγκα
μπουμ μπουμ χι γκάπα γκουμ μπιρλί γκαγκά
αούγκιγκι αούγκιγκι μπάγκαλα γκάουγκα γκα.
αούγκιγκι αούγκιγκι μπάγκαλα γκάουγκα γκα.
Μου
λέγαν οι δασκάλοι στο σχολειό
πως για να μάθω πρέπει να ρωτώ.
ρωτώντας παίρνει βόλτες το μυαλό σου το αργό
και ρώταγα συνέχεια κι εγώ.
Τι, πώς και πού και ποιος και πότε κι όταν και γιατί
και μου `λεγαν τραβώντας μου το αυτί
πως για να μάθω πρέπει να ρωτώ.
ρωτώντας παίρνει βόλτες το μυαλό σου το αργό
και ρώταγα συνέχεια κι εγώ.
Τι, πώς και πού και ποιος και πότε κι όταν και γιατί
και μου `λεγαν τραβώντας μου το αυτί
Ουγκαγκα
μπουμ μπουμ χι γκαπα γκουμ μπιρλι γκαγκα
αουγκιγκι αουγκιγκι μπαγκαλα γκαουγκα γκα
αουγκιγκι αουγκιγκι μπαγκαλα γκαουγκα γκα
Ρωτούσα
στη δουλειά το διευθυντή
γιατί δεν ανεβαίνουν οι μισθοί.
Γιατί θα πρέπει να ψωνίζω εγώ στη λαϊκή
και να `χω γίνει εικόνα μαγική.
Γιατί να τη βολεύω συνεχώς με δανεικά
κι εκείνος μου απαντούσε φιλικά:
γιατί δεν ανεβαίνουν οι μισθοί.
Γιατί θα πρέπει να ψωνίζω εγώ στη λαϊκή
και να `χω γίνει εικόνα μαγική.
Γιατί να τη βολεύω συνεχώς με δανεικά
κι εκείνος μου απαντούσε φιλικά:
Ουγκάγκα
μπουμ μπουμ χι γκάπα γκουμ μπιρλί γκαγκά
αούγκιγκι αούγκιγκι μπάγκαλα γκάουγκα γκα.
αούγκιγκι αούγκιγκι μπάγκαλα γκάουγκα γκα.
Ο
γιόκας μου ρωτάει συνεχώς
μπαμπάκα μου τι πάει να πει φτωχός.
Τι πάει να πει κονόμα τι θα πει «θα φας καλά»
παιδί είναι και ρωτάει για πολλά.
Του φτιάχνω χαρακτήρα, του μιλάω σοβαρά
και πάντα του απαντάω καθαρά:
μπαμπάκα μου τι πάει να πει φτωχός.
Τι πάει να πει κονόμα τι θα πει «θα φας καλά»
παιδί είναι και ρωτάει για πολλά.
Του φτιάχνω χαρακτήρα, του μιλάω σοβαρά
και πάντα του απαντάω καθαρά:
Ουγκαγκα
μπουμ μπουμ χι γκαπα γκουμ μπιρλι γκαγκα
αουγκιγκι αουγκιγκι μπαγκαλα γκαουγκα γκα
αουγκιγκι αουγκιγκι μπαγκαλα γκαουγκα γκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου