Οι εγγυήσεις που ζητά η ελληνική πλευρά για τον εκσυγχρονισμό των F-16
και το πρόβλημα με το ραντάρ και το ASPIS
Το έστειλε ο Γιώργος Επιτήδειος
Ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος βρίσκεται στις ΗΠΑ και μετά από τις συναντήσεις που
θα ΄χει με τον Αμερικανό ομόλογό του Τζέιμς Μάτις,
τον υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ για θέματα Ευρώπης και Ευρασίας Wess Mitchell και τον τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ John Sullivan,έχει προγραμματίσει επίσκεψη στην έδρα της Lockheed
Martin, κατασκευάστριας εταιρείας των F-16.
Η Lockheed Martin έχει αναλάβει τον
εκσυγχρονισμό 84 αεροσκαφών F-16 της ελληνικής Πολεμικής
Αεροπορίας με κόστος που όπως έχει ανακοινωθεί θα είναι περίπου 1,1 δις ευρώ. Ο εκσυγχρονισμός επί
της ουσίας δεν έχει ακόμη ξεκινήσει κι αυτό γιατί υπάρχουν δυο σημαντικά
προβλήματα.Το ένα λύθηκε, λίγο πριν από την αναχώρηση Καμμένου για τις ΗΠΑ. Το
δεύτερο όμως δεν έχει λυθεί και ο Καμμένος προφανώς θα ζητήσει εγγυήσεις από
τους Αμερικανούς.
Το πρώτο πρόβλημα είχε να κάνει με τον
τρόπο των πληρωμών. Η Ελλάδα είχε προτείνει τροποποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα
των πληρωμών και η θετική απάντηση ήρθε τη περασμένη εβδομάδα. Δεν έχει μεγάλες
διαφορές από τις προτάσεις των ΗΠΑ, αλλά είναι οπωσδήποτε πιο “βολικό” για την
ελληνική πλευρά.
Το δεύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με την
έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση της Αμερικανικής Αεροπορίας προς την ΠΑ για τον
κίνδυνο που υπάρχει στην “συνεργασία” του νέου ραντάρ AESA με το σύστημα
αυτοπροστασίας των F-16. Η αμερικανική αεροπορία
και εγγράφως αλλά και μέσω της αντιπροσωπείας που ήρθε στην Ελλάδα έκανε σαφές ότι υπάρχει πρόβλημα. Ή το ραντάρ θα δουλεύει ή το σύστημα αυτοπροστασίας.
Και τα δύο μαζί δεν γίνεται γιατί θα “αλληλοπαρεμβάλλονται”.
Να μην μπει
ραντάρ AESA στα εκσυγχρονισμένα F-16, αποκλείεται.
Όλη η φασαρία του εκσυγχρονισμού γίνεται γι΄ αυτό. Συνεπώς αν κάτι πρέπει να
διορθωθεί ή να αλλάξει είναι το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS. Η όποια διόρθωση ή
αλλαγή συστήματος αυτοπροστασίας είναι ένα επιπλέον κόστος στην υπόθεση του
εκσυγχρονισμού. Πόσο θα είναι αυτό το κόστος; Κάποιες πληροφορίες από τις ΗΠΑ
κάνουν λόγο για περίπου 150
εκατομμύρια δολάρια. Στην Αθήνα πάλι και στην ΠΑ απαντούν ότι “μακάρι
να ΄ναι μόνο τόσο το κόστος”, αλλά προσθέτουν ότι ανησυχούν για υψηλότερα κόστη που
δεν είναι γνωστό αν υπάρχει η δυνατότητα να καλυφθούν.
Όλα αυτά ο ΥΕΘΑ
Πάνος Καμμένος, θα τα θέσει στην επαφή που θα ΄χει με την Lockheed Martin στην έδρα της, στις
ΗΠΑ. Κατά κάποιο τρόπο θα ζητήσει εγγυήσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα
αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και για το κόστος που θα υπάρχει.
Με λίγα λόγια
το θέμα "εκσυγχρονισμός F-16" δεν θα ΄ναι
εύκολο. Έχουμε φθάσει στον Οκτώβριο
του 2018 και ακόμη το πρόγραμμα δεν έχει μπει σε φάση υλοποίησης.
Όπως έχουμε ξαναγράψει η Ελλάδα δεν έχει χρόνο κι όσο αυτός κυλά
ανεκμετάλλευτος, ο εκσυγχρονισμός θα γίνεται όλο και λιγότερο χρήσιμος. Ήδη αργήσαμε
χρόνια να τον αποφασίσουμε…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου