Σάββατο 13 Απριλίου 2024

Καταστροφή της Νάουσας ( 13 Απριλίου 1822 )

ΕΠΕΤΕΙΑΚΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
Καταστροφή της Νάουσας ( 13 Απριλίου 1822 )
Από τη Βικιπαίδεια,
    Η καταστροφή της Νάουσας (ή Ολοκαύτωμα της Νάουσας) ήταν αιματηρό επεισόδιο της επανάστασης του 21 που συνέβη στις 13 Απριλίου 1822.
    Στην περιοχή προετοιμαζόταν από το τέλος του έτους 1821 η επανάσταση και οι Τούρκοι αποφάσισαν να πάρουν αυστηρά προληπτικά μέτρα για να την αποτρέψουν. Τον Ιανουάριο του 1821, ο βαλής της  Θεσσαλονίκης Εμπού Λουμπούτ φυλάκισε ως ομήρους μέλη από τις σημαντικότερες οικογένειες των πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας.
    Άλλοι όμως, ανάμεσά τους οι οπλαρχηγοί Αναστάσιος Καρατάσος και Αγγελής Γάτσος καθώς και ο ισχυρότατος πρόκριτος της Νάουσας Ζαφειράκης Θεοδοσίου Λογοθέτης αρνήθηκαν, προβάλλοντας διάφορες προφάσεις, να προσέλθουν.
    Έχοντας εκτεθεί με αυτή τους την πράξη, αποφάσισαν να κηρύξουν την επανάσταση, μετά από συσκέψεις στη Μονή Παναγίας Δοβρά. Κατά τον Γεώργιο Φιλιππίδη, η κήρυξη της επανάστασης έλαβε χώρα την 22η Φεβρουαρίου 1822, Κυριακή της Ορθοδοξίας, στον μητροπολιτικό ναό του Αγίου Δημητρίου με πανηγυρική δοξολογία και ορκωμοσία αγωνιστών.. Κατά τον δάσκαλο του Γένους, Γρηγόριο Κωνσταντά, η επανάσταση ξέσπασε περί το τέλη Απριλίου
    Κατά νεότερη άποψη, η κήρυξη της επανάστασης στη Νάουσα έγινε περί τα μέσα Μαρτίου 1822.
    Αμέσως μετά, 1.800 επαναστάτες προχώρησαν σε επίθεση εναντίον της Βέροιας. Η επιχείρηση όμως, παρά την αρχική επιτυχία της, εγκαταλείφθηκε, λόγω της έγκαιρης προσέλευσης πολυάριθμου τουρκικού στρατού υπό τον κεχαγιάμπεη του βαλή της Θεσσαλονίκης, Μεχμέτ Αγά, πιθανώς λόγω προδοσίας.   
Επίσης σημείωσαν μία πρόσκαιρη επιτυχία, στις 12 Μαρτίου, στη μονή της Παναγίας της Δοβράς, όπου 200 Έλληνες απέκρουσαν 4.000 Τούρκους του Μεχμέτ Αγά, με τη βοήθεια και των ανδρών του Γάτσου και του Ζαφειράκη, σκοτώνοντας 300 από αυτούς. Στη συνέχεια, οι Τούρκοι κατέλαβαν το μοναστήρι, ενώ οι Έλληνες αποτραβήχτηκαν στη Νάουσα.
    Ο βαλής της Θεσσαλονίκης, Εμπού Λουμπούτ, ανέλαβε ο ίδιος την ηγεσία της επίθεσης εναντίον της Νάουσας, επικεφαλής 20.000 ανδρών, από τους οποίους οι μισοί τουλάχιστον ήταν τακτικός στρατός και οι υπόλοιποι άτακτοι. Την πόλη υπεράσπιζαν 4.000-5.000 επαναστάτες.
    Στις 26 Μαρτίου, ο Εμμπού Λουμπούτ ζήτησε από τους επαναστάτες να καταθέσουν τα όπλα «ίνα τύχουν συγγνώμης», προειδοποιώντας τους ότι σε αντίθετη περίπτωση θα έχουν «πολύ δυσάρεστον τέλος». Η απάντηση των Ναουσαίων ήταν αρνητική και έτσι στις αρχές Απριλίου άρχισε η πολιορκία.
    Τις επόμενες ημέρες, οι Τούρκοι πραγματοποίησαν πολλές εφόδους εναντίον των καίριων θέσεων που κρατούσαν οι Έλληνες, χάνοντας πολλούς στρατιώτες. Όμως τη νύχτα της 12ης Απριλίου, μετά από γενική επίθεση και σφοδρό κανονιοβολισμό των ελληνικών θέσεων, προκάλεσαν ρήγμα στη θέση Αλώνια και κατάφεραν να μπουν, από την πύλη του Αγίου Γεωργίου, στην πόλη.
    Ακολούθησε ηρωική αντίσταση των κατοίκων, με σκληρές οδομαχίες και η πόλη καταλήφθηκε την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 13 Απριλίου. Ωστόσο, ο Ζαφειράκης με τον Καρατάσο, τον Διαμαντή Νικολάου και 500 συντρόφους τους, αμύνθηκαν για 3 μέρες, κλεισμένοι στον πύργο του πρώτου, στα νοτιοδυτικά της πόλης, διευκολύνοντας τη φυγή πολεμιστών και γυναικοπαίδων. Όταν ο αποκλεισμός του πύργου του Ζαφειράκη έγινε στενότερος, οι πολιορκημένοι πραγματοποίησαν έξοδο και βρήκαν καταφύγιο στο όρος Βέρμιο.
    Εν τω μεταξύ η πόλη είχε μεταβληθεί σε κόλαση από τις σφαγές. Δεκατρείς νέες γυναίκες προτίμησαν να πέσουν στον καταρράκτη της γέφυρας της Αράπιτσας για να μην ατιμαστούν από τους Τούρκους
    Στη σφαγή της Νάουσας έλαβαν μέρος και 600 Εβραίοι της Θεσσαλονίκης που ακολουθούσαν τους Οθωμανούς.
    Οι νεκροί και οι αιχμάλωτοι, κατά τον ιστορικό Σπυρίδωνα Τρικούπη, έφτασαν τις 5.000 ενώ, κατά τον ίδιο ιστορικό, σημειώθηκαν ανηλεείς βαρβαρότητες σε βάρος των αιχμαλώτων και των γυναικοπαίδων. Τη μανία των Τούρκων εναντίον των αμάχων πιστοποιεί και έγγραφο του ίδιου του Εμπού Λουμπούτ. Κατά νεότερη εκτίμηση, οι νεκροί από τις μάχες και τις σφαγές έφτασαν τους 2.000.
    Για την συνεισφορά της στον Αγώνα για την απελευθέρωση από τους Τούρκους, η Νάουσα είναι η μόνη πόλη που φέρει τον τίτλο «ηρωική», με Βασιλικό Διάταγμα του 1955..
    Μετά την καταστροφή της Νάουσας, η επανάσταση στη Μακεδονία ουσιαστικά έσβησε, αν και συνεχίστηκαν κάποιες εχθροπραξίες στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας.
    Υπολογίζεται ότι 50 ή, κατ' άλλο υπολογισμό, 120 χωριά και κωμοπόλεις της Δ. Μακεδονίας καταστράφηκαν από τους Τούρκους, οι οποίοι σκότωσαν πολλούς Έλληνες ενώ με σουλτανικό φιρμάνι  αποδόθηκαν στο οθωμανικό δημόσιο όλες οι αγροτικές ιδιοκτησίες και τα τσιφλίκια

2 σχόλια:

  1. ΑΠΟΚΟΤΙΑ ΔΟΞΑΣ ΚΑΙ ΛΕΥΤΕΡΙΑΣ

    "Διαβάτη, στάσου με ευλάβεια στη μνήμη των νεκρών. Μέσα στο βάραθρο που ξανοίγεται μπροστά σου, βρήκαν ένδοξο και ηρωικό θάνατο οι γυναίκες και τα παιδιά της Νάουσας, για την ελευθερία και την ανεξαρτησία του Ελληνικού έθνους, στις 22 Απριλίου 1822".
    Επίγραμμα πάνω από το ποτάμι της Αράπιτσας, όπου έπεσαν και θυσιάστηκαν 13 γυναίκες της Νάουσας με τα μωρά τους.

    Είχε πολλά προνόμια ’π’ τη "Βαλιντέ"* Σουλτάνα
    της Νάουσας η ομορφιά, παράδεισος της γης.
    Κι οι Ναουσαίοι; Άρχοντες, της άνεσης καμπάνα
    μα τη σκλαβιά δεν την μπορούν, ζωή υποταγής`
    εσύ, πατρίδα μάνα
    στο φως τους οδηγείς!

    Ξέραν, θα χάνανε πολλά, μπορεί και τη ζωή τους
    μα, λιόχρωμα τα όνειρα, ντυμένα λευτεριά
    τους πλοηγούν περήφανα, με πρώτους τους προκρίτους
    στα Ηλύσια Πεδία τους, του ήλιου δοξαριά`
    η ελληνική ψυχή τους
    κληρονομιά βαριά!

    Το θέσπισμα της λευτεριάς φτερώνει τους το βήμα
    κι από την πόλη τον εχθρό στα τάρταρα πετούν
    μα πριν προλάβει να ορθωθεί της λευτεριάς το ρήμα
    μιλούνια του άξεστου εχθρού τον τόπο τους πατούν
    κι απέραντο ένα μνήμα
    την πόλη καταντούν.

    Σαράντα μέρες κράτησαν στις βίαιες επιθέσεις
    σαν ναν’ λιοντάρια πολεμούν τον βάρβαρο εχθρό
    μα ήτανε αδύνατο ν’ αντέξουν τις πιέσεις
    των ατελείωτων ορδών, το μίσος το σκληρό
    γνωστές πού ’χαν προθέσεις
    και σχέδιο ζοφερό.

    Το περιβόλι του Θεού έπεσε στους βαρβάρους
    και μαύρα σύννεφα πυκνά απλώθηκαν στη γη
    με θρήνους και με οιμωγές μπροστά στους νέους κουρσάρους
    απ’ τη φωτιά, τους βιασμούς, τη γενική σφαγή`
    σαν από χίλιους Χάρους
    στην πλάση η πληγή!

    Έγινε τέτοιος χαλασμός μεγάλος εις τον τόπο
    που τα σπαρτά ξεράθηκαν, πουλί δεν κελαηδεί
    ποτάμια το αίμα το ’χυσαν, πιστοί σ’ αυτόν τον τρόπο
    χιλιάδες σφάξαν οι άπιστοι` Τούρκοι και συνοδοί`
    όνειδος των ανθρώπων
    εις τον Μολώχ σπονδή.

    Απ’ τ’ ανοσιουργήματα, απ’ όλα πιο φρικώδες
    ο βιασμός των γυναικών κι οι πλειστηριασμοί
    των κοριτσιών η αρπαγή, τί άλλο πιο κτηνώδες
    στα σκλαβοπάζαρα: γιορτή του γένους οι λυγμοί`
    τί έργο τερατώδες!
    αίμα και βιασμοί!

    Κάποιες γυναίκες πρόλαβαν να απομακρυνθούνε
    μα τις κυνήγησαν οι εχθροί μέχρι τον ποταμό
    κι εκεί για ν’ αποφύγουνε στον Τούρκο να πιαστούνε
    στου Αράπιτσα να πέσουνε θελήσαν τον γκρεμό`
    τη λευτεριά υμνούνε
    στου γένους τον βωμό!

    Των Ελληνίδων η ψυχή λεύτερη ανεβαίνει
    κατάφωτη κι υπέρλαμπρη στον γαλανό ουρανό
    καθώς τα δόλια τα κορμιά ο ποταμός τα ραίνει
    με άχραντο κι αμάραντο μύρο ομορφιάς αγνό`
    η λευτεριά λουσμένη
    στο φως το αυγινό!

    -----------------------------------------------------------------------
    Βαλιδέ σουλτάνα (τουρκικά: "Βαλιντέ σουλτάν", κυριολεκτικά «μητέρα σουλτάνου») ήταν τίτλος που διατηρούσε η μητέρα ενός εν ενεργεία σουλτάνου στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ο τίτλος ορισμένες φορές μεταφράζεται ως «βασιλομήτωρ» και ορθότερα ως «σουλτανομήτωρ», έχοντας ιδιαιτερότητες σε σχέση με την αντίστοιχη θέση στον δυτικό κόσμο.

    9/2/2021
    Ιωάννης Παναγάκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1241 Ναουσαίοι σφαγιάστηκαν στη θέση κιόσκι της Νάουσας διότι δεν δέχθηκαν να αλλάξουν την πίστη τους. Πρόσφατα έγινε η αγιοκατάταξη τους και ονομάστηκαν Οσιομάρτυρες

    ΑπάντησηΔιαγραφή