Θεσσαλονίκη: Προκαλούν αντιδράσεις τα λουκέτα στις Ομπρέλες του
Ζογγολόπουλου
Πρόκειται για
ένα γλυπτό που εδώ και λίγα χρόνια έχει γίνει σήμα κατατεθέν της Νέας Παραλίας
της Θεσσαλονίκης. Πολλοί φωτογραφίζονται κάτω από αυτές, ενώ έχουν αρχίσει και
κατασκευάζονται μέχρι και ομοιώματα με σύρμα τα οποία πωλούνται. Οι Ομπρέλες του
Ζογγολόπουλου κοσμούν τη νέα παραλία της πόλης μια νέα μόδα ωστόσο που
συμπεριέλαβε και αυτό το γλυπτό διχάζει. Πρόκειται για το
ξενόφερτο έθιμο που ακολουθούν κυρίως νέα ζευγάρια τα
οποία κρεμούν λουκέτα
σε διάφορα συμβολικά σημεία θέλοντας να δείξουν ότι έτσι όπως κλειδώνει το λουκέτο
θα είναι κλειδωμένη και η αγάπη τους. Τα λουκέτα αυτά τελευταία
έχουν αρχίσει να κρεμιούνται και επάνω στις Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου προκαλώντας
αντιδράσεις. Το θέμα θίγεται και στην ομάδα "Θεσσαλονίκη, τα
Καλά, τα Στραβά και τα Ανάποδα" στο Facebook όπου δημοσιεύεται και η
φωτογραφία με το παρακάτω καυστικό σχόλιο:
"Κάποιοι δεν καταλαβαίνουν ότι ένα έργο
τέχνης εκτεθειμένο δημόσια, πρέπει να μην βανδαλίζεται, να μην προσβάλλεται από
ανοησίες όπως αυτές που υφίστανται οι περίφημες "ομπρέλες" του
Ζογγολόπουλου (1903-2004) στη Νέα Παραλία...
Δήμαρχε, ακούς, βλέπεις; .."
Δήμαρχε, ακούς, βλέπεις; .."
Τι είναι οι ομπρέλες του Ζογγολόπουλου
Το γλυπτό
"Ομπρέλες του Γιώργου Ζογγολόπουλου" αποτελεί ένα από
τα πιο γνωστά εικονογραφικά μοτίβα του καλλιτέχνη. Ομπρέλες βρίσκουμε
τοποθετημένες στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης, στο ύψος του αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου πλησίον του ξενοδοχείου Μακεδονία Παλλάς, στην είσοδο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, καθώς και στην είσοδο
του Παλαιού Ψυχικού (στον Φάρο), περιοχή που έχει
συνδεθεί με τον Ζογγολόπουλο καθώς εκεί βρισκόταν το σπίτι
του, το οποίο σήμερα αποτελεί την έδρα του ομώνυμου Ιδρύματος που ο ίδιος
ίδρυσε λίγο πριν πεθάνει και στο οποίο κληροδότησε όλη του τη συλλογή και τα
δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας του έργου του.
Η απαρχή του θέματος
Το 1987 συναντάμε για πρώτη φορά την ομπρέλα στο
εικαστικό λεξιλόγιο του Γιώργου Ζογγολόπουλου. Η
ομπρέλα, ένα οικείο καθημερινό αντικείμενο προστασίας του ανθρώπου απέναντι στα
καιρικά φαινόμενα, γίνεται το εικαστικό θέμα που θα απασχολήσει τον καλλιτέχνη
αρκετά στα επόμενα χρόνια. Η έμπνευση προήλθε πιθανότατα από ομώνυμο έργο της
συζύγου του, Ελένης Πασχαλίδου.
Το πρώτο γλυπτό
με το συγκεκριμένο θέμα είναι μια ομπρέλα
που ελεύθερα αιωρείται στο χώρο και διαπερνάται από χαλύβδινες ευθείες.
Εδώ ο ίδιος ο καλλιτέχνης συνόδευσε το γλυπτό με έναν ευδιάκριτο συμβολισμό
μιας ομπρέλας απέναντι στον πυρηνικό όλεθρο, μια ειρωνεία απέναντι στην
αντιπυραυλική προστασία που ευαγγελιζόταν η Δύση απέναντι στην απειλή από την
ατομική βόμβα των αντιπάλων καθώς ένα τέτοιο όπλο τελικά δεν κάνει διακρίσεις και διαπερνά κάθε άμυνα,
όπως οι ράβδοι διαπερνούν την πρώτη αυτή Ομπρέλα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου