Ιστορία του εορτασμού των Χριστουγέννων
ΕΡΕΥΝΑ [ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ]
ΠΗΓΕΣ: ΑΠΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΒΗΘΛΕΕΜ &
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Η
παράδοση θεωρεί ότι η αρχαιότερη ομιλία για τη γιορτή των Χριστουγέννων
εκφωνήθηκε από τον Μέγα Βασίλειο στην Καισάρεια της Καππαδοκίας το έτος 376 μ.Χ.
Από τη Δύση ο εορτασμός της Γεννήσεως στις
25 Δεκεμβρίου πέρασε και στην Ανατολή γύρω στο 376μ.χ, Το 386μ.χ.
ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος παρότρυνε την εκκλησία της Αντιόχειας να
συμφωνήσει στην 25η Δεκεμβρίου ως ημέρα εορτασμού της Γέννησης.
Με τον χρόνο επεκράτησε σε όλο τον χριστιανικό κόσμο εκτός της Αρμενικής
Ορθόδοξης Εκκλησίας που συνεχίζει τον συνεορτασμό με τα
Θεοφάνια.
Το 529μ.χ. ο
αυτοκράτορας Ιουστινιανός απαγόρευσε την εργασία και τα
δημόσια έργα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων και τα ανακήρυξε δημόσια
αργία.
Εορτολόγιο
Της εορτής των Χριστουγέννων προηγείται
νηστεία «τεσσαράκοντα
ημερών» που
αρχίζει από την εορτή του αποστόλου Φιλίππου (14
Νοεμβρίου).
Η Υμνολογία της Ορθόδοξης Ανατολικής
Εκκλησίας περιλαμβάνει λαμπρούς ύμνους για τη μεγάλη αυτή εορτή των
διασημότερων υμνογράφων της Εκκλησίας όπως του Ρωμανού του Μελωδού, Ιωάννου του Δαμασκηνού, Κοσμά επισκόπου Μαϊουμά κ.ά.
Η ημέρα της εορτής του αποστόλου Φιλίππου,
στις 14 Νοεμβρίου, στο λαϊκό καλεντάρι χαρακτηρίζεται ως Μικρή Αποκριά,
γιατί από την επομένη αρχίζει η νηστεία των σαράντα ημερών για τα Χριστούγεννα,
η οποία και λέγεται Μικρή Σαρακοστή.
Αυτή η ημερομηνία σε πολλές χώρες της
Ευρώπης και Αμερικής θεωρείται ως έναρξη των εορτών των Χριστουγέννων. Το
χρονικό διάστημα που περικλείει τις γιορτές των Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς και
Θεοφανείων, ονομάζεται Δωδεκαήμερο.
Η εορτή των Χριστουγέννων είναι η
σημαντικότερη από τις ακίνητες εορτές της Ορθοδόξου Εκκλησίας και γι' αυτό έχει
προεόρτια και μεθέορτη περίοδο. Όλες τις σχετικές διατάξεις για τις ακολουθίες
αυτές τις βρίσκει κανείς στο Τυπικό της Εκκλησίας.
Στη Δύση η εορτή των Χριστουγέννων
εορτάζεται λαμπρότερα από εκείνη της Ανάστασης, σε αντίθεση με αυτό που
συμβαίνει στην Ανατολή. Ανήμερα των Χριστουγέννων σύμφωνα με το
ελληνικό/ορθόδοξο εορτολόγιο, γιορτάζουν αρκετά ελληνικά ονόματα: η
Χριστίνα και o Χρήστος, η Εμμανουέλα και ο Εμμανουήλ, η Χρυσαυγή, η Χρύσα.
Εκ των τεσσάρων Ευαγγελιστών μόνο ο Λουκάς και ο Ματθαίος αρχίζουν τις αφηγήσεις τους από
τη Γέννηση του Ιησού. Οι δύο αυτές
περιγραφές φέρονται να συμπληρώνουν η μία την άλλη. Ενώ πληρέστερη φέρεται του
Λουκά.
Υμνογραφία Χριστουγέννων
Η Βυζαντινή υμνογραφία των εορτών των
Χριστουγέννων χαρακτηρίζεται όχι μόνο πλούσια και πανηγυρική αλλά έχει και
μεγάλη ποιητική αξία. Οι καταβασίες, τα μεγαλυνάρια, τα στιχηρά ιδιόμελα, τα
κοντάκια των ύμνων, οι κανόνες εκφράζουν αισθήματα δέους και θάμβους, κατάνυξης
και ευλάβειας. Οι μεγάλοι υμνογράφοι στους ύμνους τους συμπυκνώνουν σε απαράμιλλους
στίχους όλη τη θεολογία της Εκκλησίας.
ἀνέτειλε
τῷ κόσμῳ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως
ἐν
αυτῇ γὰρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες
ὑπὸ
ἀστέρος ἐδιδάσκοντο
Σὲ
προσκυνεῖν τὸν ἥλιον τῆς δικαιοσύνης
καὶ
Σὲ γινώσκειν ἐξ ὕψους ἀνατολήν
Κύριε
δόξα Σοι.»
Ο Μέγιστος των Υμνογράφων Ρωμανός ο Μελωδός συνθέτει στιχηρά
προεόρτια και τρία κοντάκια για τα Χριστούγεννα μεταξύ των οποίων το πλέον
γνωστό:
«Ἡ
Παρθένος σήμερον
τὸν
Ὑπερούσιον τίκτει
καὶ
ἡ Γῆ τὸ σπήλαιον
τῷ
ἀπροσίτῳ προσάγει
Ἄγγελοι
μετὰ ποιμένων δοξολογοῦσι
Μάγοι
δὲ μετὰ αστέρος ὁδοιποροῦσι
Δι’
ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη παιδίον νέον
ὁ
πρὸ αἰώνων Θεός.»
Λαογραφία
Σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο τα
Χριστούγεννα αναγνωρίζονται ως εθνικές διακοπές.
Στις 26 Ιουνίου του 1870 η κυβέρνηση
των Ηνωμένων Πολιτειών
της Αμερικής αναγνώρισε τα Χριστούγεννα ως ομοσπονδιακές διακοπές.
Η ημέρα των Χριστουγέννων είναι η μόνη
κοινή επίσημη αργία σε όλους τους λιμένες του κόσμου.
Στις
κυρίως Χριστιανικές χώρες, τα Χριστούγεννα είναι η σημαντικότερη οικονομικά
περίοδος διακοπών του έτους και επίσης γιορτάζονται σαν κοσμικές διακοπές σε
πολλές χώρες με μικρούς Χριστιανικούς πληθυσμούς. Χαρακτηρίζονται κατά ένα
μεγάλο μέρος με την ανταλλαγή δώρων μέσα στις οικογένειες και από τα δώρα που
φέρνει ο Άγιος Βασίλης (για τους ορθόδοξους) ή Santa Claus (για το
Δυτικό κόσμο), ένας μεγάλος εύθυμος άντρας με μια άσπρη γενειάδα.
Οι τοπικές και περιφερειακές παραδόσεις των
Χριστουγέννων είναι ακόμα πιο πλούσιες και ποικίλες παρά τη μεγάλη επιρροή των
Αμερικάνικων ή Βρετανικών Χριστουγεννιάτικων μοτίβων που διαδίδονται μέσω της
λογοτεχνίας, της τηλεόρασης και άλλων μέσων.
Έθιμα
Γενικά τα έθιμα στις "εορτές των Χριστουγέννων"
προέρχονται από ένα συνδυασμό θρησκευτικών (χριστιανικών και πρότερων), και
λαϊκών παραδόσεων που εορτάζονται κυρίως από τους χριστιανούς της Ευρώπης και Αμερικής αλλά και από άλλους λαούς μη
χριστιανικούς (Κινέζοι, Ιάπωνες κλπ).
Στην Ελλάδα συνδυάζονται διεθνή έθιμα όπως
ο Άϊ Βασίλης και η υποδοχή του νέου έτους με
ελληνικά έθιμα όπως το πρωτοχρονιάτικο ρόδι και
ιστορίες με καλικάντζαρους.
Κάθε χώρα έχει τα ιδιαίτερα Χριστουγεννιάτικα έθιμά της.
Ανταλλαγή δώρων
Σημαντικότατο έθιμο στις γιορτές των
Χριστουγέννων είναι η ανταλλαγή δώρων. Ιδιαίτερα για τα παιδιά, η εποχή των
Χριστουγέννων είναι αυτή κατά την οποία λαμβάνουν σημαντικό αριθμό δώρων από
τους γονείς και συγγενείς τους, αλλά και από τον Άϊ Βασίλη, ο οποίος κατά τη
διεθνή παράδοση φέρνει τα δώρα κατεβαίνοντας από την καμινάδα του σπιτιού και
τα τοποθετεί μέσα στις κάλτσες που είναι κρεμασμένες μπροστά
από το τζάκι (κάλτσες των δώρων).
Χριστουγεννιάτικα τραγούδια
Σημαντικά έθιμα στις εορτές των
Χριστουγέννων θεωρούνται τα Κάλαντα Χριστουγέννων, τα κάλαντα Πρωτοχρονιάς και τα κάλαντα Φώτων που ψάλλουν συνήθως μικρά παιδιά. Επίσης
πολύ δημοφιλή είναι και τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια (διεθνή
και εθνικά).
Χριστουγεννιάτικη διακόσμηση
Κύρια έθιμα στη διακόσμηση είναι ο στολισμός του δένδρου των
Χριστουγέννων (διεθνές), η απεικόνιση Φάτνη της Γεννήσεως ή
Φάτνη των αλόγων, το Αλεξανδριανό ή
Αστέρι της Βηθλεέμ (διεθνές), το χριστουγεννιάτικο καράβι (ελληνική
συνήθεια που έχει σχέση με την ενασχόληση των Ελλήνων με τη θάλασσα, αλλά και
εκκλησιαστική αναφορά - η Εκκλησία συχνά συμβολίζεται με πλοίο), ο στολισμός τα φώτα των Χριστουγέννων (διεθνές) και το χριστουγεννιάτικο
ημερολόγιο.
Στην Ελλάδα το πρώτο χριστουγεννιάτικο
δέντρο στολίστηκε στα βασιλικά ανάκτορα όταν ήταν βασιλιάς ο Όθωνας.
Φαγητά των Χριστουγέννων
Την περίοδο των Χριστουγέννων στην Ελλάδα
προετοιμάζονται (και
καταναλώνονται) ιδιαίτερα φαγητά και γλυκά,
όπως η γαλοπούλα,
το χριστόψωμο,
η βασιλόπιτα,
τα μελομακάρονα,
οι κουραμπιέδες κλπ.
που συμπληρώνουν το πατροπαράδοτο Χριστουγεννιάτικο
τραπέζι.
Τοπικά έθιμα σε περιοχές της Ελλάδας
Στο διήγημα του "Τα χριστουγεννιάτικα τσαρούχια" ο
Γεώργιος Αθάνας έχει δώσει παραστατικά τη χρησιμότητα του εθίμου του σφαξίματος
του χοίρου στην οικιακή οικονομία της Ρούμελης και όχι μόνο:
"Στα μέρη μας, γράφει, σφάζουνε τα θρεφτά γουρούνια την
παραμονή των Χριστουγέννων. [...] το πετσί τους γδέρνεται, αλατίζεται και
απλώνεται στον ήλιο.
Απ' αυτήν βγαίνουν τα
γουρνοτσάρουχα της φαμελιάς. Το πάχος γίνεται γλίνα, οι χοντράδες γίνονται
τσιγαρήθρες, κι έπειτα μένουν τα κόκκαλα για μαγειρευτά, τα εντόσθια για πηχτές
και για ματιές, το κρέας για λουκάνικα και για παστουρμά.
Μ' ένα καλό γουρούνι περνάει
τον υπόλοιπο χειμώνα η φτωχοφαμελιά".
Στη Θεσσαλία, στη Ρούμελη, στο Μωριά αλλά
και στη Νησιωτική Ελλάδα, κυρίως του Αιγαίου, χαρακτηριστικά της γιορτής των
Χριστουγέννων ήταν το διαρκές άναμμα της φωτιάς (κρατάει όλο το Δωδεκαήμερο) που
έχει αποτρεπτικό χαρακτήρα κατά των καλικάντζαρων και των κακών πνευμάτων και
το σφάξιμο και μαγείρεμα του γουρουνιού.
Όσοι δεν είχαν γουρούνι σφάζανε γίδα ή
πρόβατο.
Στόλιζαν το σπίτι με κλαδιά κέδρων και
αγριοκερασιάς.
Δεν λούζονταν, γιατί το θεωρούσαν
γρουσουζιά, κι έβαζαν ένα αγοράκι να κάνει ποδαρικό.
Η αναπαράσταση της φάτνης
Η γνωστή αναπαράσταση με τους μάγους να
επισκέπτονται τον νεογέννητο Ιησού στη φάτνη μάλλον είναι πάντως ιστορικά
ανακριβής, καθώς η Καινή Διαθήκη λέει ότι η επίσκεψή τους έγινε "εις την οικίαν
όπου βρισκόταν το "παιδίον" με τη Μαρία (Ματθ. 2:11).
Αν το "παιδίον" σημαίνει παιδάκι
ή αγοράκι τότε η λεπτομέρεια αυτή εξηγεί γιατί ο Ηρώδης διέταξε να θανατωθούν τα νήπια "από διετούς και κατωτέρω", και όχι απλώς
τα βρέφη (Ματθ. 2:16).
Κατ' άλλους, απλώς ο Ηρώδης έβαλε χρονικά
όρια ασφαλείας για να επιτύχει με βεβαιότητα το σκοπό του.
Για τους Ευρωπαίους και τους
Βορειοαμερικανούς, το γεγονός της γέννησης του Χριστού συνδέθηκε με χιόνια και
έλατα, που βέβαια δεν υπάρχουν στην Παλαιστίνη.
Έθιμα στη Βηθλεέμ
Η Βηθλεέμ όσο και τα Ιεροσόλυμα είναι οι πόλεις όπου γιορτάζονται τρεις φορές
τα Χριστούγεννα.
Οι Καθολικοί και οι Διαμαρτυρόμενοι γιορτάζουν τα Χριστούγεννα την 25η Δεκεμβρίου σύμφωνα με το νέο Γρηγοριανό ημερολόγιο, ενώ
Οι Ελληνορθόδοξοι στις 7 Ιανουαρίου του νέου έτους, ημερομηνία που αντιστοιχεί στις 25
Δεκεμβρίου κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο.
Η Αρμενική Ορθόδοξη
Εκκλησία γιορτάζει τα Χριστούγεννα μαζί με τα Θεοφάνια στις 19 Ιανουαρίου, ημερομηνία που αντιστοιχεί στις 6 Ιανουαρίου κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο.
Σήμερα στη γενέτειρα του Χριστού τη Βηθλεέμ
κατοικούν περίπου 40.000 Μουσουλμάνοι και
15.000 Χριστιανοί.
Νηστεία Χριστουγέννων
Πριν τα Χριστούγεννα στην ορθόδοξη εκκλησία
προηγείται νηστεία 40 ημερών, η Σαρακοστή των Χριστουγέννων ή Μικρή
Σαρακοστή, η οποία είναι λιγότερο αυστηρή από αυτήν του Πάσχα.
Η ημέρα της εορτής του Αποστόλου Φιλίππου,
στις 14 Νοεμβρίου, τελευταία μέρα πριν τη Σαρακοστή, στο λαϊκό καλαντάρι
χαρακτηρίζεται ως Μικρή Αποκριά. Αυτή η ημερομηνία σε πολλές χώρες της
Ευρώπης και Αμερικής θεωρείται ως έναρξη των εορτών των Χριστουγέννων.
Οικονομική σημασία των Χριστουγέννων
Στο σύγχρονο κόσμο τα Χριστούγεννα έχουν
ιδιαίτερη σημασία για την καταναλωτική αγορά. Όλα σχεδόν τα έθιμα με κυριότερο
αυτό της ανταλλαγής δώρων δημιουργούν σημαντική διακίνηση προϊόντων.
Σε κάποια καταστήματα δε όπως αυτά που
πουλάνε παιχνίδια, ο όγκος πωλήσεων κατά τη διάρκεια των γιορτών των Χριστουγέννων
λέγεται ότι αγγίζει το μισό των ετήσιων πωλήσεων.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Είναι δεδομένο ότι αρκετοί γνωρίζαμε τα περισσότερα από
τα αναγραφόμενα σε αυτές τις σελίδες.
Θέλω να πιστεύω ότι όλοι μας τα ξαναθυμηθήκαμε και βρήκαμε σημεία ενδιαφέροντος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου