Γιατί θα έπρεπε να κόβουν 'κλήση' σε όσους οδηγούν αργά στην αριστερή
λωρίδα
Λευτέρης Σαββίδης
Η οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο είναι
συνήθως μια ξεκούραστη διαδικασία για τους οδηγούς, ειδικά όταν πρόκειται για
οδόστρωμα με τρεις ή τέσσερις λωρίδες ανά κατεύθυνση (αυτό δεν ισχύει για την πολύπαθη
Κορίνθου-Πατρών που εδώ και χρόνια δεν αποτελεί ούτε Εθνική, ούτε
αυτοκινητόδρομο, αλλά test drive γεμάτο κολωνάκια για γερά νεύρα).
Τι συμβαίνει όμως με την κλασική περίπτωση που κάποιος οδηγεί στην αριστερή
λωρίδα, τη λεγόμενη και ταχείας κυκλοφορίας και κάποιος άλλος πλησιάζει με
μεγαλύτερη ταχύτητα; Και γιατί εκείνος που οδηγεί αργά και σταθερά είναι
εκείνος που κάνει λάθος και κατά κάποιο τρόπο παραβιάζει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας; Ένα video του VOX επιχειρεί να δώσει
την απάντηση και να εξηγήσει παράλληλα γιατί
εκείνοι που κινούνται αργά στη λωρίδα ταχείας, αφενός αυξάνουν τον κίνδυνο
ατυχήματος και αφετέρου θα έπρεπε να "παρασημοφορηθούν" με μια ωραιότατη κλήση.
Οδηγείτε
αργά; Είστε πιο επικίνδυνος
Όταν οι οδηγοί λοιπόν "κατασκηνώνουν" στην
αριστερή λωρίδα, επιδεινώνεται η ροή των οχημάτων και βάζει όλους όσους
βρίσκονται στο οδόστρωμα σε μεγαλύτερο κίνδυνο. Αν ΙΧ με σχετικά χαμηλή
ταχύτητα παραμένουν αριστερά, τότε άλλα οχήματα που αναπτύσσουν μεγαλύτερη
ταχύτητα θα αναγκαστούν να κάνουν ελιγμούς και να αλλάξουν λωρίδα περισσότερες
φορές προκειμένου να περάσουν. Ο συντάκτης του VOX ισχυρίζεται πως ακόμη και 8
μόλις χλμ/ώρα να κινείται κανείς πιο αργά από το μέσο όρο ταχύτητας των
οχημάτων, αναγκάζει άλλα οχήματα να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς πράγμα που
αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος.
Οι 'επιμελείς' οδηγοί θα βιαστούν να σημειώσουν πως
εφόσον κινούνται στο όριο ταχύτητας, κανείς δεν τους υποχρεώνει να αλλάξουν
λωρίδα, ενώ με τον τρόπο αυτό αναγκάζουν τους
'γρήγορους' της
ασφάλτου να συμμορφωθούν στο όριο ταχύτητας. Δυστυχώς, οι έρευνες
δεν συμφωνούν με την παραπάνω θεωρία. Αν και δεν έχει ερευνηθεί εις βάθος πόσο
βοηθά η αποτροπή των οδηγών να ξεπερνούν το όριο ταχύτητας, είναι σαφείς οι
ενδείξεις πως το να μειώνουν απότομα
ταχύτητα και να εξαναγκάζονται σε αλλαγή λωρίδας είναι πιο επικίνδυνο από το να
κινούνται με υπερβολική ταχύτητα.
Το
4% του συνόλου και το 10% των ατυχημάτων σε αυτοκινητόδρομο οφείλονται σε
αλλαγή λωρίδας
Συγκεκριμένα, έρευνα στις ΗΠΑ έδειξε πως η αλλαγή λωρίδας βρίσκεται πίσω από το 10% των
ατυχημάτων σε αυτοκινητοδρόμους, ενώ φαίνεται όπως αναφέραμε ξανά,
πως ένα όχημα που κινείται πιο αργά από τη
μέση ταχύτητα των υπόλοιπων οχημάτων, είναι πιο πιθανό να προκαλέσει ατύχημα,
από άλλο που αναπτύσσει υψηλότερη. Στο δια ταύτα, η έρευνα δείχνει
πως ο βασικότερος παράγοντας πρόβλεψης ατυχήματος δεν είναι η ανώτερη ταχύτητα,
αλλά οι διακυμάνσεις ανά όχημα από τη μέση ταχύτητα.
Την παραπάνω έρευνα επιβεβαιώνει στην πράξη
το παράδειγμα της Γερμανίας. Οι αψεγάδιαστοι αυτοκινητόδρομοι της ευρωπαϊκής
χώρας δεν επιβάλλουν ανώτατο όριο ταχύτητας κι όμως τα ατυχήματα και οι θάνατοι
στην άσφαλτο είναι πιο περιορισμένοι. Οι Γερμανοί οδηγοί βέβαια, είναι σαφώς
πιο πειθαρχημένοι στον κανόνα της αλλαγής λωρίδας και αυτό, σε συνδυασμό με
τους φημισμένης ποιότητας αυτοκινητοδρόμους φέρνει αποτέλεσμα.
Το
παράδειγμα της Γερμανίας, που επιβεβαιώνει τη θεωρία του
αργού-"επικίνδυνου" οδηγού
Πριν βιαστούν οι 'αγωνιστικού' τύπου οδηγοί να πανηγυρίσουν
τη δικαίωση, καλό είναι να διαβάσουν και το παρακάτω. Ο καλύτερος και πιο
ασφαλής τρόπος οδήγησης είναι όλοι οι
οδηγοί να μένουν δεξιά και να χρησιμοποιούν την αριστερή λωρίδα μόνο για να
προσπεράσουν. Γιατί, όσο γρήγορα και αν κινείται κανείς, πάντα θα
υπάρχει κάποιος που ενδέχεται να είναι ταχύτερος. Αυτό είναι άλλωστε που
τηρείται ευλαβικά και στη Γερμανία, με τα προαναφερθέντα αποτελέσματα. Για το
λόγο αυτό, το άρθρο του VOX σημειώνει πως όλο και περισσότερες Πολιτείες στην
Αμερική "κόβουν" κλήσεις σε οδηγούς που οδηγούν αργά και παραμένουν
αριστερά.
Τι
συμβαίνει όμως στην Ελλάδα;
Τι προβλέπει όμως ο ελληνικός ΚΟΚ; Φαίνεται πως η κυκλοφορία και η χρήση
αυτοκινητοδρόμων ορίζεται στο άρθρο 29 του
κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Το συγκεκριμένο άρθρο περιγράφει το θέμα που
εξετάζουμε στην παράγραφο τέσσερα και αναφέρει:"Η ακραία αριστερή λωρίδα χρησιμοποιείται από επιβατηγά
οχήματα ή μοτοσικλέτες ως λωρίδα προσπέρασης και καθίσταται και αυτή λωρίδα
κυκλοφορίας, εφόσον οι υπόλοιπες λωρίδες τελούν υπό καθεστώς κυκλοφοριακής
συμφόρησης". Πολύ απλά λοιπόν και στην Ελλάδα, η Τροχαία θα
μπορούσε με μια αυστηρή ερμηνεία του ΚΟΚ να επιβάλει κυρώσεις σε όσους
κινούνται αργά και παραμένουν στην αριστερή λωρίδα, την οποία ο κώδικας
χαρακτηρίζει "λωρίδα
προσπέρασης".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου