Δευτέρα 12 Μαΐου 2014

10. Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ »

 ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
10. Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ »
Δελτίο Τύπου 8/5/2014 για τις προτάσεις της ΝΔ για τη συνταγματική αναθεώρηση
    Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ήταν από τους πρώτους που έθεσε στο δημόσιο διάλογο το θέμα της Συνταγματικής Αλλαγής. Στην παρούσα ζοφερή περίοδο, τα καταρρέοντα πολιτικά κόμματα θα επιχειρήσουν να δείξουν υποκριτικό ενδιαφέρον και για αναθεώρηση του Συντάγματος. Χτες μάλιστα, η ΝΔ προανήγγειλε ότι η σχετική συζήτηση στη Βουλή θα αρχίσει στις 3-9-2014 και γι’ αυτό παρουσίασε «ξαναζεσταμένες» τις προτάσεις της για συνταγματική αναθεώρηση.
    Όμως την ώρα που ψηφίζεται ένα ακόμη ασφυκτικό «μεσοπρόθεσμο» πολυνομοσχέδιο κατ’ επιταγή των πιστωτών και η κοινωνία αναμένει να  εκφράσει την εκλογική της αποδοκιμασία στην συγκυβέρνηση, η αγχώδης προσπάθεια του Μαξίμου να αλλάξει την πολιτική ατζέντα είναι προφανής. Οι εξελίξεις μετά το αποτέλεσμα των Ευρωεκλογών θα είναι καταιγιστικές για τους αρχηγούς των κομμάτων που θα υποστούν περαιτέρω εκλογική καθίζηση.  Είναι προφανές ότι οι χτεσινές προτάσεις της ΝΔ δεν έγιναν με σοβαρή πρόθεση υιοθέτησής τους. Εκτιμούμε μάλιστα ότι κανένα πολιτικό κόμμα δεν θα πέσει στην επικοινωνιακή παγίδα του Μαξίμου.
    Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ διαφωνεί καίρια με διαδικασίες που, για την αναθεώρηση του Συντάγματος, ξεκινούν και τελειώνουν από το πολιτικό σύστημα. Προτείνει τη σύνταξη εξ υπ’ αρχής Νέου Συντάγματος και μάλιστα από τον ίδιο το λαό, από Λαϊκή Συντακτική Εθνοσυνέλευση.
    Εάν και όποτε οι διαδικασίες για την αναθεώρηση αρχίσουν από το πολιτικό προσωπικό  ανεξάρτητα από τη βούληση του λαού, η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ θα ασκήσει τη δική της κριτική επί των κομματικών προτάσεων.  Προς το παρόν, στις προτάσεις της ΝΔ διακρίνουμε δύο –απολύτως αρνητικά- σημεία.
         1) Η ΝΔ θεωρεί την αναθεώρηση του Συντάγματος αποκλειστική αρμοδιότητα του πολιτικού προσωπικού, μη αναγνωρίζοντας στους πολίτες οποιαδήποτε δυνατότητα συμμετοχής στη διαδικασία αναθεώρησης ούτε τώρα, ούτε στο μέλλον. 
         2) Οι προτάσεις της, εκτός από αόριστες και νεφελώδεις, αφορούν αποκλειστικά ρύθμιση εσωτερικών θεμάτων του πολιτικού συστήματος.
    Ως πρώτο στάδιο συμμετοχής -για πρώτη φορά- του ίδιου του λαού στη διαμόρφωση του Συντάγματος η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ επιμένει στο γραπτό αίτημα που κατέθεσε στις 24-7-2013 στη Βουλή, με το οποίο ζήτησε να ξεκινήσει μέσα από την ιστοσελίδα της Βουλής διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για τη συνταγματική αλλαγή. Η διαβούλευση αυτή θα πρέπει να εγγυάται την εγκυρότητα της διαδικασίας, την ισηγορία στην κατάθεση των προτάσεων, και την ελεύθερη και ανόθευτη καταγραφή της βούλησης των πολιτών.
ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ «Π» ΕΠΙ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΝΔ
    1) Η εκλογή του ΠτΔ πρέπει φυσικά να γίνεται από το λαό, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να καταργηθεί εντελώς ο θεσμός του πρωθυπουργού. Αφενός το πολίτευμα πρέπει να είναι ξεκάθαρο, αφετέρου ο ελληνικός λαός δεν έχει την πολυτέλεια να πληρώνει δύο πανάκριβους θεσμούς. Ο κ. Σαμαράς, δεν ξεκαθάρισε ποιος θα είναι εκείνος που θα προτείνει τους υποψήφιους για ΠτΔ. Αν είναι και πάλι μόνο τα κόμματα, τότε δεν κάναμε τίποτα.
    2) Εκλογικός νόμος δεν μπορεί να είναι άλλος από την απλή αναλογική με ταυτόχρονη κατάργηση του απαγορευτικού ορίου 3%. Ο κ. Σαμαράς μίλησε για σταθερό εκλογικό νόμο, χωρίς όμως να ξεκαθαρίζει τι εκλογικό νόμο εννοεί.
    3) Συμφωνούμε με τη διάκριση των εξουσιών, αλλά αυτή θα πρέπει να είναι πλήρης. Φυσικά και θα πρέπει να υπάρξει ασυμβίβαστο της ιδιότητας βουλευτή και υπουργού, αλλά και απόλυτη ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης. Η πρόταση του κ. Σαμαρά για περιορισμό της ανάμιξης της κυβέρνησης δεν απαλλάσσει τη Δικαιοσύνη από την απόλυτη εξάρτησή της από την κυβέρνηση.
    4) Το άρθρο 86 του Συντάγματος για το ανεύθυνο των υπουργών θα πρέπει να καταργηθεί πλήρως. Η πρόταση του κ. Σαμαρά για βελτίωση, έπειτα από όσα έχουν συμβεί, αποτελεί εμπαιγμό. Θα πρέπει να πάψει επιτέλους η Βουλή να παίζει το ρόλο του Εισαγγελέα ποινικής δίωξης και αυτή να αφεθεί στον αρμόδιο εισαγγελέα, όπως για όλους του πολίτες.
    5) Η ασυλία των βουλευτών θα πρέπει να καταργηθεί πλήρως και όχι απλά να περιοριστεί, όπως πρότεινε ο κ. Σαμαράς.
    6) Η συνταγματική πρόβλεψη για τα κόμματα δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στην οικονομική διαφάνεια, όπως πρότεινε ο κ. Σαμαράς, αλλά θα πρέπει να επεκταθεί σε θέματα εσωκομματικής δημοκρατίας, διαφορετικά τα κόμματα θα εξακολουθούν να αποτελούν ομάδες συμφερόντων υπεράνω Συντάγματος και νόμων.
    7) Η πρόταση για δημοψηφίσματα με λαϊκή πρωτοβουλία, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως, αφενός ο κ. Σαμαράς άφησε να εννοηθεί ότι αυτό θα αφορά ορισμένα θέματα και όχι όλα και αφετέρου δεν ξεκαθάρισε αν τα δημοψηφίσματα αυτά θα είναι δεσμευτικά και πόσες υπογραφές θα απαιτούνται.
    8) Καμία πρόταση δεν έκανε ο κ. Σαμαράς σε ότι αφορά το άρθρο 110 που αφορά την αναθεώρηση του Συντάγματος. Αυτό το άρθρο είναι το πρώτο που πρέπει να αναθεωρηθεί ώστε να καθιστά τη διαδικασία αναθεώρησης αρμοδιότητα του λαού και όχι του πολιτικού προσωπικού.
    9) Ο περιορισμός του αριθμού των βουλευτών που με πονηριά προτείνει ολόκληρο το πολιτικό σύστημα, μπορεί να χαϊδεύει τα αυτιά του λαού, με την προοπτική μείωσης του κόστους λειτουργίας της Βουλής. Αυτό όμως είναι μέγιστη απάτη. Στην πράξη, το πολιτικό σύστημα θέλει να περιορίσει τους βουλευτές γύρω από μια μικρή ολιγαρχία πολιτικών οικογενειών και συμφερόντων, απομακρύνοντας τους περιφερειακούς ή ευκαιριακά εκλεγόμενους βουλευτές, οι οποίοι προκαλούν προβλήματα με την απείθεια στα κελεύσματα των κομματικών ηγεσιών. Η μείωση του κόστους μπορεί κάλλιστα να επιτευχθεί με ανάλογη μείωση της αμοιβής των βουλευτών και όχι με τη δημιουργία μιας σκληρής ολιγαρχίας.
    10) Ο κ. Σαμαράς πρότεινε περιορισμό των θητειών όλων των αξιωμάτων πλην βουλευτών. Θα πρέπει όμως να υπάρχει και περιορισμός των θητειών των βουλευτών. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε επαγγελματίες στη Βουλή με θητεία 20 και 30 ετών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου